Ben & Jerry

28 november 2007
Nieuws | | Organisatienieuws

AMSTELVEEN (28 november) - Voor de achtste keer werden op 22 november de SponsorRingen uitgereikt, de prijzen voor de beste sponsorcases. Energiebedrijf Essent werd tijdens het gala uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar. Ook Ben & Jerry's (categorie: maatschappij) werd beloond voor haar samenwerking met WarChild. Maar het was niet louter goud wat er blonk, stelt Sponsor Magazine-hoofdredacteur 15. "Ik denk dat het juryrapport niet eerder zo kritisch is geweest over de inzendingen."


Waren er nog verrassingen onder de winnaars en de verliezers?

 


Maatjens: "Meest opmerkelijke keuze van de hoofdjury was om voor het eerst in een categorie twee winnaars aan te wijzen. Mijn Tent is Top (RTL), gesponsord door Heineken, en Sterren Dansen op het IJs (SBS), gesponsord door Holiday on Ice kregen beiden een ring omdat de jury dit niet alleen in deze categorie erg goede cases vond, maar van alle genomineerde cases verreweg het beste waren. In mediasponsoring worden momenteel de grootste stappen gemaakt. Iedereen leek te kunnen leven met de winnaars in de verschillende categorieën. Opvallend is dat er verschillende cases dit jaar hebben gewonnen die al eerdere jaren waren genomineerd. Continuïteit wordt blijkbaar beloond. Nieuw was de door Sponsor Magazine uitgereikte prijs van Sponsor Personality van het Jaar, die deze eerste keer naar Frank Weijers (Unilever) ging."

 


Hoe was over de hele linie het niveau van de cases dit jaar?

 


Maatjens: "Het niveau was dit jaar wisselend. Volgens de jury ontbrak regelmatig de juiste fit. Ik denk ook dat niet eerder het juryrapport zo kritisch is geweest over de inzendingen. Dat heeft ook te maken met de lat die in sponsoring steeds hoger komt te liggen. Multichannel activatie en 360 graden communicatie doen alle partijen. Daar win je het niet meer mee. Het moet echt aanwijsbaar voor beide partijen opleveren. Wel is er een duidelijke groei in de manier van inzenden. Verschillende cases werden op zeer professionele manier gedocumenteerd en onderbouwd."

 


Is het SponsorRingen-gala een gezellig feestje voor de incrowd of een zinvol evenement dat kan helpen het niveau van de sponsoring in Nederland op te trekken?

 


Maatjens: "De SponsorRingen hebben zich na acht jaar inmiddels bewezen. Dat de uitreiking met 250 mensen volledig was uitverkocht (en naar verluidt zo'n 100 kaarten meer hadden kunnen worden verkocht), geeft de impact aan. Natuurlijk is het een feestje voor de branche, maar het is ook een ijkmoment dat door iedereen zeer serieus wordt genomen. Dat geeft ook altijd voer voor discussie over een ‘inhoudelijke' en een ‘entertainende' uitreiking. Ook dit keer bij de uitreiking in Boom Chicago."

 


Zie ook: www.sponsorring.nl