Bellen met Martijn van Dam

6 maart 2007
Nieuws | | Politiek en overheid

Afgelopen maandag hebben de kamerleden Crone en Van Dam (PvdA) een wetsvoorstel ingediend dat consumenten moet behoeden voor abonnementen die stilzwijgend verlengd worden. Wat gaat de nieuwe wet betekenen voor stichtingen en verenigingen? FM vroeg het aan Martijn van Dam.


Hoognodig, deze nieuwe wet?

 


Van Dam: "Ik denk het wel. Teveel mensen zijn abonnee of lid omdat ze er moeilijk vanaf komen. Er hoort maar een reden te zijn om abonnee te zijn: dat je het tijdschrift interessant vindt om te lezen."

 


Wat zal uw voorstel gaan betekenen voor stichtingen (goede doelen) en verenigingen?

 


Van Dam: "Om met die verenigingen te beginnen: die hebben een aparte status binnen het voorstel. Dit omdat leden via de ledenvergadering zelf zeggenschap hebben over de lidmaatschapsvoorwaarden. Alle andere organisaties vallen onder het strenge regime. Inderdaad, veel goede doelen hebben een magazine en andere lidmaatschaps- en donateursverbanden. Na een eerste contract mag een vervolgcontract maximaal drie maanden beslaan. Contracten voor onbepaalde duur zijn ook toegestaan, maar die worden per maand opzegbaar. Dat was drie maanden. Het is moeilijk in te schatten wat hier het effect van zal zijn."

 


De conclusie ligt toch voor de hand: dit gaat uitgevers en goede doelen geld kosten.

 


Van Dam: "Er zijn heel wat mensen die nu inderdaad een halfjaar eerder zullen opzeggen. De mensen die het anders vergaten en weer een jaar vastlagen. In die zin zal het geld kosten. Aan de andere kant: makkelijker kunnen opzeggen neemt ook barrières weg. Voorheen waren mensen wellicht bang dat ze tot in de eeuwigheid aan abonnementen vast zouden zitten. Dat gaat veranderen. Maar hoe de rekensom uiteindelijk precies zal uitvallen, is nu niet te zeggen. Je kunt ook zeggen dat bladenmakers gedwongen worden concurrerender te zijn. Je moet kwalitatief goed je best doen om mensen aan je tijdschrift of fonds te blijven binden."