Bellen met Loek van den Boog

30 november 2006
Nieuws | | Goede doelen

Afgelopen week werd op initiatief van Net4Kids een rondetafel gesprek georganiseerd over de dwarsverbanden tussen charitas en bedrijfsleven. FM was er ook en zag er aanleiding in om na afloop met Net4Kids-oprichter Loek van den Boog te bellen en een tussenbalans op te maken van zijn vernieuwende chari-inspanningen.


Wat is Net4Kids precies?

 


Van den Boog: "Wij zijn een relatief nieuwe organisatie die zich inzet voor kinderen in ontwikkelingslanden.Dat doen we samen met lokale organisaties, die hebben er meer verstand van dan wij. Wij werken anders dan traditionele organisaties. Bij ons is alles gericht op het creëren van maximale betrokkenheid en transparantie. Bedrijven, maar ook particuliere donateurs, kunnen zich via onze website inschrijven voor de steun aan een bepaald, nauwkeurig omschreven project. Vervolgens zorgen wij ervoor dat je als donateur een individuele rapportage krijgt. Je krijgt zo een directe link tussen gift en wat wij ermee gedaan hebben."

 


Is jullie aanpak zoveel anders dan die van andere ontwikkelingsorganisaties?

 


Van den Boog: "Dat denken wij wel. Wij zien dat veel goede doelen kansen laten liggen. Ze gaan vaak uit van het oude idee: de donateur geeft geld en de organisatie besteedt het. Dat is meestal volkomen bona fide, maar wij denken dat bedrijven en donateurs behoefte hebben aan een veel specifiekere terugkoppeling: die school en dat ziekenhuis is gerealiseerd met uw geld. De meeste goede doelen willen pas speicfiek terugrapporteren als het om enorme giften gaat. Bij ons krijg je ook voor het kleinste bedrag al een rapportage."

 


Welke bedrijven hebben daar belangstelling voor?

 


Van den Boog: "Vooral de kleinere. Grotere bedrijven hebben vaak een eigen MV-afdeling, die zelf projecten en doelen uitzoekt. Maar bij kleinere bedrijven hebben ze daar gewoon de mankracht en de expertise niet voor. Hoeft ook niet, daar zorgen wij voor.

Sterk punt van Net4Kids is dat er binnen ons pakket projecten altijd wel een onderdeel is dat precies aansluit bij de core-business van het bedrijf dat wil helpen. Zo zien we dat beleggingsbanken veel belangstelling hebben voor micro-kredieten en financiële zekerheid binnen projecten."

 


Gaat het altijd om geld? Of zijn ook andere vormen van steun mogelijk?

 


Van den Boog: "Vaak gaat het om geld, maar we hebben ook sponsors die ons helpen met goederen, expertise of diensten. Ook dat kun je als donerend bedrijf of persoon zelf kiezen."

 


Net4Kids zegt vaak dat ‘100% direct naar de projecten' gaat. Dat roept vragen en argwaan op: je hebt toch altijd ook geld nodig voor je eigen organisatie? Is 100% wel een eerlijke claim?

 


Van den Boog: "Dat zeggen we de laatste tijd ook niet meer zo. Wij splitsen onze werkzaamheden en daarmee ook de verschillende geldstromen. Sinds eind 2005 zijn verschillende onderdelen van Net4Kids ondergebracht in 3 afzonderlijke stichtingen: Net4Kids Aid Foundation (kinderhulp en projectdonaties), Net4Kids Organisation (voor back-office en infrastructuur) en Net4Kids Continuity Fund (garandeert organisatiekosten). Van elke stichting doen we apart verslag. Nog steeds komt 100% van elke bijdrage ten goede aan een onderdeel van het werk voor kinderen in ontwikkelingslanden. Maar die onderdelen zijn veel specifieker omschreven. Onze eigen organisatie is ook een onderdeel."

 


Loop je niet het risico dat donors alleen de aaibare projecten willen steunen?

 


Van den Boog: "Die ervaring hebben wij helemaal niet. Juist bedrijven weten maar al te goed dat je ook kosten maakt voor je eigen organisatie en continuïteit. Wij krijgen ook telefoonkosten, toiletten en computers prima gefinancierd."