Bellen met Ramses Man

4 april 2007
Nieuws | | Organisatienieuws


Een jaar terug startte Delphi Fondsen- en ledenwerving met de website www.stopperadvertenties.nl, waar media stopperadvertenties kunnen ophalen voor (semi)gratis plaatsing. Afgelopen week maakte Delphi bekend dat twee andere fondsenwervingsbureaus - WWAV en PSI Vransen - zich hebben aangesloten bij haar stopperinitiatief. FM vroeg Delphi-directeur Ramses Man naar de achtergronden van dit ongebruikelijke monsterverbond.

 


U kruipt samen met de concurrenten in bed. Ligt dat lekker?

 


Man: "Nou, ja. Ze kruipen natuurlijk meer bij mij in bed en daar heb ik absoluut geen probleem mee. Voor geen van ons allen is het verspreiden van de gratis stopperadvertenties core business. Dit is vooral een service element dat we aan onze klanten bieden. Delphi is benaderd door WWAV en PSI Vransen met de vraag of ook gebruik kon worden gemaakt van deze dienst. Daarmee hebben we graag ingestemd, omdat het in het belang van de hele sector is om zoveel mogelijk gratis publiciteit te genereren."

 


Waar zit de meerwaarde van deze trojka?

 


Man: "Het is een tweesnijdend zwaard. Voor de media is het interessant om één loket te hebben waar stoppers kunnen worden opgehaald. Het voordeel van de aansluiting van WWAV en PSI Vransen zit er ook in dat de basis breder wordt. Ongeveer de helft van de Nederlandse goede doelen die stoppers verspreiden doet nu mee. Er worden meer campagnes op de website downloadbaar gemaakt. En dat is weer interessant voor de media."

 


Weten die media www.stopperadvertenties.nl te vinden?

 


Man: "We zijn nu ruim een jaar bezig. Er zit een duidelijke stijgende lijn in. Maandelijks sturen we een nieuwsbrief naar 2500 mediatitels. Vrijwel alle advertentiedragende media in Nederland dus. Elke maand weer zien we dat het aantal downloads stijgt."

 


Een download betekent niet per definitie plaatsing.

 


Man: "Er is hier een ander mechanisme aan het werk. Het aantal downloads is maar een fractie van het werkelijke aantal plaatsingen. We hebben daar onderzoek naar gedaan. Daaruit blijkt dat doorgaans door uitgeverijen gewerkt wordt met een interne stopperbak voor meerdere titels, waaruit een aantal weken lang stoppers worden gehaald. Doorgaans zal een stopper dan ook twee tot vier keer geplaatst worden. Overigens zijn bij steeds meer landelijke media de stopperplaatsingen niet gratis meer. Er worden door concerns als de Telegraaf bescheiden tarieven gerekend. In deze semi-betaalde stoppers bemiddelen we ook."

 


Wat is jullie marktaandeel? Tot voor kort was Vital Clue monopolist in stoppersland.

 


Man: "Inderdaad, lange tijd had dit in België gevestigde bedrijfje het rijk alleen. Dat is ook wel te begrijpen, want het vergt heel wat investeren in relaties om je in deze markt echt te kunnen roeren. Maar ons marktaandeel zit sterk in de lift. Ik denk dat we beide nu een marktaandeel van ongeveer 50% hebben. Waarbij moet worden aangetekend dat zij van 100% komen en wij nog altijd groeiende zijn. WWAV en PSI Vransen werkten tot voor kort ook samen met Vital Clue, maar zijn nu dus overgestapt. Of Vital Clue al nerveus begint te worden? Dat weet ik wel zeker. "

 


Zie ook: www.stopperadvertenties.nl