Belgisch onderzoek naar het binden van jonge donateurs

Hoe bindt je jonge donateurs aan je non-profitorganisatie?
Hoe bindt je jonge donateurs aan je non-profitorganisatie?
28 oktober 2017
Nieuws | | Fondsenwerving

Veertig procent van de Belgische goede doelenorganisaties heeft te kampen met een daling van de huidige groep van schenkers, die vooral uit ouderen bestaat. Het benaderen van nieuwe doelgroepen wordt steeds urgenter. Onderzoekers van HoGent en KULeuven stelden een praktische gids samen met onderzoeksresultaten en tips.
 
Belgische fondsenwervers zien jongvolwassenen als een van de belangrijkste segmenten voor fondsenwerving in de toekomst. Dit stelt de sector voor de uitdaging om deze markt aan te spreken en een langdurige relatie met jonge donateurs op te bouwen. Het is die uitdaging waar onderzoekers van de HoGent in samenwerking met KULeuven mee aan de slag zijn gegaan in een tweejarig focusonderzoek. ‘We zochten naar de factoren die een rol kunnen spelen in het duurzaam binden van jongvolwassen schenkers aan non-profitorganisaties. De focus in dit onderzoek ligt op jongvolwassenen die momenteel tussen 18 en 30 jaar zijn. Naar deze doelgroep wordt in de literatuur vaak verwezen in termen van generatie Y of Millennials’, aldus de onderzoekers.
 
Het onderzoek resulteerde in een praktische gids gevuld met onderzoeksresultaten en tips en tricks. De hamvraag in de gids: hoe kun je een langdurende relatie opbouwen met een jongvolwassen schenker eens je die hebt kunnen aantrekken? De resultaten uit het onderzoek zijn gratis te downloaden. Klik hier.