Hoe ervaren bedrijven samenwerking met non-profits?

30 juli 2018, 06:05
Jennifer van Beek
Jennifer van Beek
Non-profitorganisaties (npo's) en bedrijven werkten lange tijd in hun eigen afzonderlijke en schijnbaar onverenigbare werelden. Deze relatie is echter aanzienlijk veranderd, omdat npo's en bedrijven steeds vaker hun krachten bundelen in de vorm van partnerships. Eerder onderzoek naar deze partnerships heeft zich voornamelijk gericht op de samenwerking zelf. Jennifer van Beek richt zich in haar onderzoek op de analyse van de interpretatie van deze bedrijven van deze samenwerking. Ofwel: wat vinden bedrijven eigenlijk van het samenwerken met een npo? De Dikke Blauwe vroeg Van Beek naar het hoe en waarom.
 
1. Je staat op een verjaardagsfeestje en je moet in drie zinnen uitleggen waar je scriptie over gaat, wat zeg je dan?
‘Samenwerkingen tussen bedrijven en non-profitorganisaties worden steeds vaker gevormd. Er bestaan echter duidelijke verschillen tussen beide organisaties; ze hebben vaak verschillende belangen en verwachtingen. Hierdoor ontstaan spanningen in het samenwerkingsproces en is het succesvol opzetten en behouden van deze samenwerkingen een uitdaging voor non-profitorganisaties. Naar aanleiding hiervan analyseert dit onderzoek hoe bedrijven deze samenwerkingen interpreteren en wat dit betekent voor de non-profitorganisaties.’ 
 
2. Wat is de belangrijkste conclusie of aanbeveling die je doet?
‘Bedrijven gebruiken drie cognitieve frames om hun samenwerkingen te interpreteren: Business frame, Social Responsibility Frame en Stakeholder Management Frame. Ieder frame beïnvloedt wat het bedrijf van de samenwerking verwacht, wat hun houding is tegenover de non-profit en waar ze zich voornamelijk op focussen binnen de samenwerking. Wanneer het Business Frame gebruikt wordt, dan focust het bedrijf zich op het verbeteren van het bedrijf zelf, terwijl het Social Responsibility frame zich focust op het creëren van positieve maatschappelijke impact en het Stakeholder Management frame op het managen van verwachtingen van belanghebbende.’ 
 
3. Voor wie is deze scriptie interessant om te lezen?
‘De bevindingen van dit onderzoek kunnen inzicht geven voor non-profitorganisaties die (effectiever) samen willen werken met bedrijven.’ 
 
4. Welke concrete aanbevelingen voor de praktijk zou je kunnen geven?
‘Non-profit organisaties moeten inzien hoe bedrijven hun samenwerkingen hoofdzakelijk interpreteren, omdat dit invloed heeft op hoe de samenwerking zal verlopen. Wat verwachten bedrijven van de samenwerking? Waar ligt hun focus? En wat betekent dit voor de non-profit? Wanneer dit duidelijk is, zullen non-profits beter instaat zijn om effectief in te spelen op hun bedrijfspartner.’
 
Jennifer van Beek (381666) 
Thesis coach: Dr. Lonneke Roza 
Co-reader: Prof. Lucas Meijs 
July 15th 2018 
Erasmus University – Rotterdam school of Management 
 
gerelateerde items