Greenpeace: ‘Appie moet op de bijtjes letten’

Greenpeace heet de aandeelhouders van Albert Heijn welkom
Greenpeace heet de aandeelhouders van Albert Heijn welkom
17 april 2016
Nieuws | | Organisatienieuws

Als gesprekken te weinig opleveren, is het bij Greenpeace altijd tijd voor actie. Daarom hebben actievoerders vandaag bij de aandeelhoudersvergadering van Albert Heijn iedereen BIJzonder welkom geheten. Greenpeace vindt dat supermarkten hun beleid drastisch moeten omgooien door een aantal schadelijke bestrijdingsmiddelen uit hun keten te bannen en ervoor te zorgen dat hun handelsketen geen schade meer aanricht aan bestuivers, biodiversiteit en milieu.
 
Albert Heijn is met 35 procent supermarktaandeel de grootste groenteboer van Nederland. Om zijn schappen zo snel en goedkoop mogelijk te vullen, wordt heel veel landbouwgif gebruikt, zegt Greenpeace. Volgens de milieuorganisatie vervuilt dat gif niet alleen het milieu, maar doodt ook onmisbare insecten zoals bijen en hommels.
 
‘Bijen leveren 235 miljard op’
Greenpeace: ‘Tijdens de jaarvergadering van de Appie gaat het natuurlijk vooral over geld. Gelukkig kunnen we daar ook over meepraten. Bijen en andere bestuivers werken namelijk hard voor de aandeelhouders: de waarde van hun bestuifwerk wordt wereldwijd op € 235 miljard geschat. Dat zijn heel veel redenen om op die kleintjes te gaan letten. Daarom vragen we Albert Heijn een actieplan dat de bijen beschermt.’
 
Maatregelen
Zo kan er een zwarte lijst worden opgesteld van de voor bijen meest schadelijke bestrijdingsmiddelen. Die middelen moeten dan geweerd worden uit de productieketen.
Greenpeace wil ook dat boeren gesteund worden die bijvriendelijk (dus gifvrij) willen gaan telen door hen een eerlijke prijs te betalen en voorrang in het schap te geven. Tot slot vraagt Greenpeace Albert Heijn om ambitieuze doelen te stellen, waardoor er elk jaar meer biologische producten in het schap liggen.
 
Greenpeace daagt de komende tijd de drie grootste supermarkten van Nederland – Albert Heijn, Jumbo en Lidl - uit om de bij het voordeel te gunnen met diverse acties. Meer informatie over de campagne staat op de website.