Amerikanen niet onverdeeld positief over goede doelen

8 december 2005
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Goede doelen doen goed, en daar is iedereen eigenlijk wel van overtuigd. Toch? Een recent Amerikaans onderzoek van Harris Interactive laat zien dat het allemaal wat genuanceerder ligt. Amerikanen hebben doorgaans positieve gevoelens over de non-profit wereld als geheel, maar ze zetten forse vraagtekens bij sommige aspecten van de filantropische wereld.

 

Doel van het onderzoek was in kaart te brengen hoe Amerikaanse burgers denken over goede doelen na de grote hulpacties in het kader van Katrina. Daartoe werd online een vragenlijst voorgelegd aan 1.833 Amerikanen, die scores van 1 tot 100 mochten uitdelen. Gemiddeld kregen de goede doelen 65 op deze schaal. Een (magere) voldoende dus. Gevraagd of de non-profit wereld op de goede weg was, stelde 44% van de ondervraagden dat dit inderdaad zo was. Iets meer dan 30% vond dat de non-profits goed de weg kwijt zijn.

 

Hoe heeft Katrina de waardering voor de charities veranderd? En is er trouwens wel sprake van een gewijzigde houding? Dat laatste blijkt inderdaad zo te zijn. Ruim 27% heeft positievere gevoelens ontwikkeld voor de goede doelen, terwijl 19% aan Katrina een vieze bijsmaak heeft overgehouden. Opvallend was bovendien dat jonge volwassenen, Hispanics en universitaire opgeleide Amerikanen positiever denken over non-profit organisaties dan de gemiddelde inwoner van de VS.