Alweer nieuwe sponsors voor World Clean Up Day

Jan van Betten van Nudge
Jan van Betten van Nudge
4 september 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Plastic Soup Foundation en Nudge hebben de World Cleanup Day in Nederland geintroduceerd. Op 15 september gaan miljoenen vrijwilligers uit 150 landen de straat op om afval op te ruimen en nu dus ook in Nederland. De organisaties hebben inmiddels veertig sponsors aan zich weten te binden. Hoe doen ze dat?
 
Earth Day, World Environmental Day, Wereld Aids Dag, allemaal dagen om aandacht te vragen voor een belangrijk issue. World Cleanup Day bestaat al sinds 2008, maar hadden we in Nederland nog niet. Nudge en Plastic Soup Foundation sloegen de handen in een en organiseerden het ook in Nederland. Jan van Betten, directeur van Nudge: 'We hebben veel partijen uitgenodigd om partner te worden van deze dag. We vroegen om ondersteuning op het gebied van communicatie, het zélf organiseren van een of meer opruimteams en een financiële bijdrage van minimaal duizend euro. Inmiddels hebben meer dan veertig organisaties aan deze oproep gehoor gegeven. In ruil worden ze meegenomen in de communicatie, mogen ze zichzelf partner van de Cleanup Day noemen, nodigen we ze uit voor belangrijke persmomenten en delen we de resultaten van de opruimactie met ze.’
 
'Blij met initiatief'
Bruiswatermerk SodaStream sloot zich onlangs aan. Het bedrijf maakt bruiswaterapparaten voor thuis, waardoor volgens marketingmanager Tamara Kroon dit jaar alleen al een miljard plastic flessen werden bespaard. Partner worden van de World Cleanup Day was voor SodaStream dan ook een logische keuze. ‘Iedere opruimactie telt om de wereld een schonere plek te maken’, zegt ze in MarketingTribune. ‘We zijn ontzettend blij met het initiatief van de Plastic Soup Foundation en Nudge om de World Cleanup Day in Nederland op te zetten. Het is fantastisch om te zien dat zoveel bedrijven het project ondersteunen. Naast onze internationale activiteiten om plastic afval te reduceren, vinden we het ook belangrijk om dichtbij huis te werken aan een beter milieu. Wat ons betreft kan er niet genoeg gedaan worden om plastic afval te bestrijden.’
 
Andere sponsors van de actie zijn onder meer JCDecaux, a.s.r., Grant Thornton, Tony’s Chocolonely, Greenchoice, ABN AMRO, Lipton, Deliveroo, Bever, Heineken Nederland, Coca-Cola en SPA.