AFM komt met strengere voorschriften voor crowdfunding 

26 juli 2017
Nieuws | | Validatie & Toezicht

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de regels rond crowdfunding aangescherpt, omdat de investeerders in crowdfundingprojecten de risico's hiervan mogelijk niet goed zouden kunnen overzien. Alle relevante informatie over een project moet voortaan 48 uur voor de openstelling van de inschrijving beschikbaar zijn voor alle investeerders. De huidige bedenktijd van 24 uur achteraf blijft daarbij bestaan. De regels hebben de status van voorschriften, omdat ze nog niet verankerd zijn in de wet.

Schaarste in crowdfunding-markt

Uit het onderzoek van AFM komen risico’s naar voren als gevolg van schaarste in de crowdfunding-markt. Onder druk van deze schaarste nemen crowdfunding-investeerders in zeer korte tijd financiële beslissingen. Zo daalde de gemiddelde tijd waarin investeerders in een project konden instappen in de onderzoeksperiode naar enkele uren. Hierdoor worden investeringsrisico’s mogelijk niet goed overzien. Zestig procent van de investeerders negeert bovendien het advies om maximaal tien procent van het vrij belegbare vermogen in crowdfunding te investeren.

Strengere voorschriften

Alle projectinformatie moet 48 uur vooraf aan openstelling van de inschrijving voor alle investeerders op het platform beschikbaar zijn. Dit is een nieuw voorschrift. De huidige 24-uurs bedenktijd achteraf blijft bestaan. Verder verwacht de AFM van de sector een flinke inspanning om te waarborgen dat investeerders zich vaker houden aan het advies om maximaal 10% van hun vrij belegbare vermogen te investeren in crowdfunding. Consumenten mogen afwijken van deze richtlijn, maar platforms moeten deze afwijkingen wel op individuele basis kunnen verantwoorden. Een platform moet ten minste aan de AFM kunnen uitleggen waarom zij het gerechtvaardigd vindt dat een investeerder meer dan de geadviseerde 10% investeert in crowdfunding. De investeerderstoets zal blijven bestaan maar de frequentie van de herhaling hiervan zal afnemen.

Wanbetalingen inzichtelijk maken

In december 2016 maakte de AFM bekend dat zij verwacht dat wanbetalingen (alle bedragen waarvan redelijkerwijs verwacht wordt dat deze niet meer worden terugbetaald aan investeerders) inzichtelijk worden gemaakt op de websites van de platforms. De AFM signaleert dat veel platforms nog geen inzicht geven in wanbetalingen. Platforms die op hun website wel informatie plaatsen over wanbetalingen doen dat geregeld niet op een eenvoudig vindbare plek.
 
►Bron: AFM
 
♦DDB Journaal is met zomerreces, maar wilt u toch het filantropienieuws volgen? Neem dan een gratis abonnement op DDB Daily: elke dag om 12.00 uur het laatste nieuws in uw mailbox. Voor kosteloos abo: klik hier.