Adessium Foundation financiert onderzoek naar businessmodellen journalistiek

10 november 2015, 04:00
Teun Gautier: ‘De oorsprong van de vraagstelling had te maken met de rol van de filantropie in de transitie van de financiering van journalistiek’
Teun Gautier: ‘De oorsprong van de vraagstelling had te maken met de rol van de filantropie in de transitie van de financiering van journalistiek’
Adessium Foundation heeft onderzoek laten doen naar de diepere onderstroom van de businessmodellen van kwaliteitsjournalistiek. De onderzoekers vonden 52 mogelijke inkomstenbronnen voor nieuwe vormen van journalistiek. Kan (kwaliteits-) journalistiek een zelf-financierende of winstgevende branche zijn? En kan filantropie een bijdrage leveren als de inkomsten onder druk komen te staan?

‘De oorsprong van de vraagstelling had te maken met de rol van de filantropie in de transitie van de financiering van journalistiek’, vertelt onderzoeker Teun Gautier (foto) op Villamedia.nl. ‘Als de traditionele inkomsten onder druk komen te staan, dan kan de filantropie mogelijk een grotere bijdrage gaan leveren. Dat kan zijn door journalistieke producties te financieren of te helpen in het ontwikkelen van nieuwe inkomstenbronnen. De filantropie kan dan geefgeld inzetten maar ook investeren met equity in nieuwe ontwikkelingen. Daarbij is uiteindelijk de kernvraag of de (kwaliteits-) journalistiek wel of niet een zelf-financierende of winstgevende branche kan zijn. Is het mogelijk om geld te verdienen met journalistiek en zo ja, hoe en wat is er voor nodig om dat te realiseren. Voorwaar geen kleine vragen waar we wel een antwoord op vonden.’

Diversificatie van inkomstenbronnen
Onderzoekers Pieter Oostlander, Sam van Dyck en Teun Gautier onderzochten vervolgens de businessmodellen en vonden 52 mogelijke inkomstenbronnen voor nieuwe vormen van journalistiek.  ‘We hebben 25 mensen, collectieven en organisaties uit verschillende landen gevraagd naar hun huidige model en vervolgens naar hun gedachten over nieuwe modellen voor hun organisatie. In het rapport doen we verslag van de bevindingen: er is sprake van meerdere, op elkaar inwerkende transities. De 52 manieren die we identificeerden geven aan dat de ontwikkelingen leiden tot een sterke diversificatie van de inkomstenbronnen. Een begroting van een journalistieke organisatie moet niet 2, maar 25 inkomstenbronnen bevatten. Dat vraagt een ander perspectief, een andere organisatie en daartoe zal definitie van de rol van de journalistiek moeten worden gewijzigd. Zij verandert van het overdragen van informatie in het verkrijgen, beheren en distribueren van kennis. Een nieuwe journalist zou ook als consultant, spreker, onderzoeker moeten kunnen fungeren en meerdere markten onderscheiden, de consument maar ook de BtB markten, consultants, overheden en NGO’s, bijvoorbeeld’, aldus Gautier.

Over Adessium
Adessium is een belangrijke particuliere filantropische instelling voor Nederlandse, Europese en wereldwijde kwaliteitsjournalistiek. In het kader van hun programma Integere Samenleving herkennen en steunen ze de rol van onafhankelijke en hoogkwalitatieve journalistiek. Adessium staat op nummer 7 in De Dikke Blauwe100.

Het rapport (pdf) is hier te downloaden
.
gerelateerde items