Aandacht krijgen van de media, zo doe je dat

Aandacht krijgen van de media, zo doe je dat
Aandacht krijgen van de media, zo doe je dat
13 februari 2019
Nieuws | | Fondsenwerving

Wanneer zich opmerkelijke gebeurtenissen voordoen, is de reflexmatige reactie voor veel organisaties om snel een persbericht te schrijven en te verspreiden. Journalisten worden dagelijks bestookt met persberichten, omdat tegenover een journalist maar liefst vier PR-professionals staan. De kans is dus groot dat jullie persbericht niet eens gelezen wordt. Hoe je wel aandacht krijgt, weet Jennifer R. Farmer*. Ze zet vijf tips op een rijtje.
 
Kies de juiste nieuwsrichting
Dit is belangrijk wanneer je de dagelijkse stroom aan berichten probeert te doorbreken. Denk daarbij vooral aan de actualiteit. Een voorbeeld: de Amerikaanse Senaat nam een Republikeinse belastingwet aan. Als jouw organisatie media-aandacht wil krijgen voor jullie perspectief hierop, moet je meer bieden dan alleen je mening. Zo zou je in het persbericht moeten vermelden welke impact de maatregel heeft, op welke mensen en om hoeveel mensen het gaat. Om de aandacht van verslaggevers te trekken en de kans op berichtgeving te vergroten, moet je beslissen welke media waarschijnlijk het meest geïnteresseerd zijn. Voordat je contact opneemt met verslaggevers, moet je je het volgende afvragen:
  • Waarom is dit verhaal nu belangrijk?
  • Wat maakt het verhaal uniek?
  • Waarom zou het iemand kunnen schelen?
  • Is dit verhaal de eerste in zijn soort?
  • Is de gebeurtenis of ontwikkeling de grootste of meest uitgebreide in zijn soort?
 
Kies de juiste persoon
Alles wat je doet is zinloos als je de verkeerde persoon bereikt. Ben je op zoek naar verslaggeving over een aan gezondheid gerelateerd verhaal, zorg er dan voor dat je een verslaggever vindt die dit onderwerp regelmatig behandelt. Is het een nieuwsonderwerp, richt je dat tot media die dagelijks publiceren, in plaats van bijvoorbeeld maandelijkse tijdschriften.
 
Wees op tijd
Even terug naar het voorbeeld van de Republikeinse belastingwet. Omdat de wet op zaterdagochtend net voor 2.00 uur werd aangenomen, had je al rond middernacht je bericht moeten verspreiden. Liefst meteen al via social media, in plaats van dat je wacht tot verslaggevers hun mail lezen.
 
Richt je tot zowel de verslaggever als de redacteur
Zoek je aandacht voor een nieuw initiatief of evenement, richt je dan zowel tot de verslaggever als tot de redacteur. Verslaggevers hebben vaak nog een redacteur nodig voor hun verhalen, dus is het verstandig beiden met je verhaal te benaderen. Houd er echter rekening mee dat alle redacties anders zijn en dat deze aanpak wellicht meer geschikt is voor grotere media.
 
Verzin eens wat anders
Als er iets te melden valt, schrijven we een persbericht. Maar er zijn ook andere creatieve manieren om actuele kwesties over te brengen aan de media. Effectieve alternatieven zijn het ontwikkelen en verspreiden van een video, het maken van memes voor sociale media, het maken en delen van een blogpost met verslaggevers via sociale media en het ontwikkelen van een opinie-essay voor een lokaal of nationaal artikel.
 
*Jennifer R. Farmer is de auteur van Extraordinary PR, Ordinary Budget: A Strategy Guide en communicatiemanager van het PICO National Network.
 
(Bron: The Chronicle of Philanthropy)