Toon alles (1)

9-11 opent ogen bedrijfsleven VS

27 januari 2005, 08:59

De ramp van 11 september 2001 heeft veel bedrijven in de Verenigde Staten doen besluiten structureel een groter geefbudget beschikbaar te stellen als onderdeel van het ondernemingsbeleid. Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek dat het Foundation Center in New York onlangs afrondde.

 

Direct na de ramp op 11 september is het Foundation Center in New York begonnen structureel onderzoek te doen naar het geefgedrag van Amerikaanse particuliere- en bedrijfsfondsen. De filantropische sector in de Verenigde Staten heeft zeer ruim bijgedragen in de nasleep van de ramp. In totaal werd $ 2,8 miljard gedoneerd. Particuliere en bedrijfsfondsen doneerden hiervan 40% ($1,1 miljard). Het gemiddelde bedrag per donor was $ 100,000. Maar er waren ook bedrijven als Exxon Mobil en CitiGroup die resp. $16 en $15 miljoen doneerden. Vijfentwintig bedrijven doneerden meer dan $ 5 miljoen. De hulpacties hebben veel bedrijfsfondsen echter gestimuleerd het geefbudget gelijk te houden of zelfs structureel te verhogen. Dit ondanks het feit dat veel fondsen hun vermogen hebben zien dalen door het slechte beursklimaat van de afgelopen jaren. Veel bedrijven zijn ook meerjaren verplichtingen aangegaan met organisaties die slachtoffers van de ramp begeleiden. Dat komt omdat van begin af aan veel positieve rapportages werden ontvangen over de gesteunde projecten.
Toch moeten de bedragen die in het kader van de ramp zijn gedoneerd worden gerelativeerd. Het bedrag is procentueel bescheiden in verhouding tot het totale budget dat de private- en bedrijfsfondsen in de Verenigde Staten aan de publieke sector schenken. In 2001 was dat voor deze fondsen in totaal maar liefst $ 40 miljard dollar. De gedoneerde $ 1,1 miljard is dus nog geen 3% van het totaal. Dat komt omdat de private fondsen slechts 1 % van hun geefbudget van $ 27 miljard vrijmaakten. De bedrijfsfondsen deden het beter: 6% van $ 13 miljard. 
Het Foundation Center concludeert desondanks dat  9-11 een positieve uitwerking heeft op alle vormen van geven. Dat is een belangrijke constatering. De wereldwijde inzamelingsacties voor de slachtoffers in Azi

gerelateerde items