44 procent Vlamingen geeft nooit aan goed doel

29 september 2009
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek


AMSTELVEEN (29 september 2009) - 44 procent van de Vlamingen geeft nooit ook maar één cent aan een goed doel. Dat blijkt uit een onderzoek van Griet Verhaert van de Universiteit van Gent.

 


De 56 procent die wel goede doelen steunt, geeft gemiddeld negen keer per jaar. Ze steunen doorgaans twee tot drie verschillende doelen. Eén op vijf Vlamingen schonk tussen de honderd en 750 euro, een kwart stortte minder dan honderd euro.

 

Geen onderscheid lokale en landelijke doelen

Uit het onderzoek blijkt dat vrij veel initiatieven gesteund worden die enkel lokaal bekend zijn, zoals Vzw De Carrousel of De Zonnebloem.  Kleine, plaatselijke verenigingen kunnen ook op heel wat financiële steun rekenen. De populairste grote organisaties zijn Artsen Zonder Grenzen, Plan en Kom op tegen Kanker. Zowel bij mannen als vrouwen staan die organisaties aan de top. De Vlaming maakt in zijn schenkingen geen onderscheid tussen kleine en grote organisaties.


Geefgedrag mannen en vrouwen

Er blijken overigens wel subtiele in geefgedrag te zijn tussen vrouwen en mannen.  Zo storten vrouwen vaker voor het goede doel, maar geven ze kleinere bedragen dan mannen. Vreemd genoeg kan het Rode Kruis meer dan andere organisaties rekenen op de vrijgevigheid van mannen. Het onderzoek toont ook aan dat mensen die een grote kennissenkring hebben, sneller geneigd zijn om goede doelen te steunen. Hoe meer iemand voor een goed doel stort, hoe meer hij die organisatie bij vrienden en kennissen promoot.


Leeftijd

Verder viel op dat het bedrag en de frequentie van liefdadigheid toeneemt met de leeftijd. Bijna één op twee Vlamingen tussen de 25 en 50 jaar heeft in 2008 geld geschonken, terwijl dit twee op drie is bij mensen ouder dan vijftig. Hoe ouder men is, hoe meer men geneigd is positief te praten over het goede doel waaraan men schenkt en hoe belangrijker het goede doel is voor de identiteit van de schenker. Ten slotte blijkt dat hoger opgeleiden en vrouwen iets sneller geneigd zijn te schenken dan minder hoog opgeleiden en mannen.