Filanthropium is dood....now get the Blues!

Goed nieuws heeft een kleur gekregen.
Goed nieuws heeft een kleur gekregen.
12 januari 2016
Nieuws | | De Dikke Blauwe

Filanthropium dood: goed nieuws?
Al meer dan tien jaar geeft social enterprise Lenthe media uit over filantropie. Aanvankelijk onder de naam FM en nu 'Filanthropium', de journalistieke zender in en voor het 'Land van Goed Doen'. Die zender valt vanaf 29 februari 2016 officieel stil. En dat is goed nieuws, want we gaan ons zelf opnieuw uitvinden en starten naadloos door onder een nieuwe naam: De Dikke Blauwe, Media over doneren & sociaal investeren.
 
Nieuwe wijn in nieuwe zakken
Naamsverandering als marketingtrucje? Nee!
Toen wij die Dikke Blauwe in kleine kring vooraankondigden steeg een kreet van afschuw op. Eindelijk een 'household name' voor duurzame journalistiek over filantropie en dan dit...
Dan juist dit. En wel hierom.
 
Durf jezelf opnieuw uit te vinden
De 'filantropie' in het 'Land van Goed Doen' verandert in een onvoorstelbaar rap tempo. Oude instituties en organisatievormen staan onder druk van nieuwe 'toetreders': ondernemers, jongeren, maatschappelijke investeerders en geëmanicipeerde donoren van geld, tijd en kennis. Het land waarover we willen berichten is oneindig veel groter en dynamischer (geworden) dan een relatief kleine inner circle van koepels en bondsbobo's. Deze wereld is intussen groter dan de naam Filanthropium kan bevatten. Willen we uitreiken naar nieuwe, relevante doelgroepen, dan moeten we ons zelf opnieuw uit durven vinden.
 
OK, maar waarom dan 'De Dikke Blauwe'?
Er was al een De Grote Bosatlas, een Het Groen Boekje, De Dikke van Dale, dus waarom niet een De Dikke Blauwe? Ambitie mocht best een naam hebben, dachten we toen Filanthropium in 2013 haar nieuwe gedrukte gids onder deze titel lanceerde. De grappen waren niet van de lucht. En u raadt het al: dat vonden wij helemaal niet erg. Rond De Dikke Blauwe hangt voor ons weer de geur van aangename tegendraadsheid die we in het deftige Filanthropium dreigden kwijt te raken. We hebben intussen meer dan tien jaar geïnvesteerd in kennis en netwerken, in organisaties, koepels, bestuurders, wetenschap, sponsors, donoren en – vooral – individuen. Want goed doen is in essentie mensenwerk. Dat gooien we niet weg. De Dikke Blauwe is daarom voor ons een wedergeboorte; geen rancuneuze afrekening.
 
Hier staan we voor
De Dikke Blauwe. Media over doneren & investeren staat voor een kritische, journalistieke aanpak. Voor een bron van meningvorming: die van ons zelf, maar ook die van anderen. Voor zowel naadje van de kous nieuws, als voor langere adem achtergrond. Voor duiding en discussie. Voor alle mensen die deze wereld een stukje beter willen maken met eigen tijd, kennis en geld: als bestuurder of donateur van een goed doel, een vermogensfonds, een fonsdwervende non profit, een social enterprise, venture philanthropist, filantroop of social impact investor…
 
Onze ambitie is het al die mensen – die hele bonte stoet van wereldverbeteraars en goeddoeners - te binden en te boeien. Met ‘De Dikke Blauwe’. Een idiote naam die u niet meer uit uw hoofd krijgt. Probeer het maar eens.
DDB, DDB, DDB, DDB, DDB, DDB...