Toon alles (3)

‘Zonder storytelling vallen goede doelen om als V&D’

1 maart 2017, 09:00
Storytelling-specialist Hospes weet het goed te brengen, dat dan weer wel
Storytelling-specialist Hospes weet het goed te brengen, dat dan weer wel
Storytelling zou de broodnodige overlevingsstrategie kunnen zijn voor ngo’s en goede doelen en is het antwoord op de ‘actiemoeheid’ bij het gevende publiek. Dat zegt storytelling-expert Cor Hospes van het bureau Merkjournalisten in een interview met marketingplatform Frank News. Hospes: ‘Goede doelen moeten echt een nieuw verdienmodel gaan bedenken, anders vallen ze om. Ze zijn bij wijze van spreken de V&D van vijf jaar geleden.’

‘Goede doelen zijn veel te laat!’

In een interview met Heleen Scheurwater windt Hospes er geen doekjes om: ‘Of storytelling effectief is? Die goede doelen hadden dit al veel eerder moeten doen. Ze zijn veel te laat! Ze staan al jaren met de rammelbus op straat, maar of ze daar nu voor doel a, b of c staan, ik heb geen idee. En de collectanten zelf ook niet. Er zit totaal geen verhaal achter. Je zag in eerste instantie dat goede doelen steeds actiematiger werden. Dan werd er daar weer iemand ergens aan vastgeketend en vervolgens daar weer ergens een walvisvaarder gehinderd. Allemaal heel goed, maar het maakt geen indruk meer bij het publiek. Er is een bepaalde actie-moeheid opgetreden. Je hoort de mensen bijna denken ‘Pffff, heb je ze weer met die acties‘. Daarna ging het meer richting social media. Een stap in de goede richting. Maar het grote verschil kun je maken met echte verhalen.’

Echte emoties maken het verschil

Hoe het hippe ‘storytelling’ het verschil kan maken, legt Hospes als volgt uit: ‘Je moet de mensen laten zien wat voor gedreven organisatie je bent. Die mensen die naar bijvoorbeeld Irak gaan om daar hun leven op het spel te zetten om te kunnen helpen. Dat is niet de normaalste zaak van de wereld, die mensen zijn helden! Dat zijn de verhalen die je naar buiten moet brengen als NGO. Je moet mensen raken met je verhalen. Inspelen op hun emotie. Echte emoties maken het verschil. Geen opgepoetste shit meer.’

‘Dat dwangmatige moet er echt uit’

Hospes vindt dat goede doelen moeten ‘triggeren met content’: ‘Je begint met aandacht generen. Met een activatie die tot de verbeelding spreekt en die mensen offline en online willen delen. Op die manier leid je mensen naar je website en daar moet je zorgen dat je ze triggert met goede content. Daar moeten ze denken ‘Hé, wat interessant‘. Zo win je langzaam aan het vertrouwen van mensen en dat kan leiden tot nieuwe donateurs en andere positieve aandacht. Dat dwangmatige moet er echt uit. Niet direct die grote doneer-knop bovenaan je website. Hou er toch mee op!’

‘Twee natte handen om mijn nek’

Hospes tot slot: ‘Het is spijtig en zeer jammer als goede doelen dit (storytelling, red.) nu pas ontdekken. Veel te laat! Het moet hoe dan ook snel afgelopen zijn met het gerammel met de collectebus. Niemand zit daar op te wachten. Dat dwangmatige vragen om donaties, ook frontaal op je homepage. Dat voelt voor mij als twee natte handen om mijn nek. En ik kan je vertellen: dat voelt niet fijn!’
 
♦Bron: Frank News
 
►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier
 
gerelateerde items