Vijf jaar Impact Matters: een win-win-win voor goede doelen, bedrijven en hun medewerkers

Corina van Rijn (links) en Henriëtte van Eeghen (rechts) matchen vraagstukken van goede doelen aan de expertise uit het bedrijfsleven. Beeld: Mart Kamps.
Corina van Rijn (links) en Henriëtte van Eeghen (rechts) matchen vraagstukken van goede doelen aan de expertise uit het bedrijfsleven. Beeld: Mart Kamps.
15 april 2021

De stichting Impact Matters bestaat dit jaar vijf jaar. Een mooi moment om kennis te maken met de organisatie, die goede doelen ondersteunt door hun vraagstukken te koppelen aan de juiste expertise uit het bedrijfsleven. De medewerkers die zo vrijwilligerswerk doen voor goede doelen bewijzen daarmee ook zichzelf een goede dienst. In een tweedelige serie over de organisatie vertellen oprichter Henriëtte van Eeghen en Managing Partner Corina van Rijn over de visie, werkwijze en het belang van Impact Matters. Van Eeghen: ‘Als je je talent en expertise inzet geef je het beste van jezelf.’
 
Impact Matters bestaat nu vijf jaar. Wat is de kracht van Impact Matters?
Van Eeghen: ‘Ons doel is om goede doelen te ondersteunen door de vraagstukken waar organisaties tegenaanlopen aan de juiste expertise uit het bedrijfsleven te koppelen. Medewerkers in het bedrijfsleven mogen als vrijwilliger hun expertise en talent inzetten om te helpen bij zo’n specifiek vraagstuk. Voor ons is het startpunt altijd het vraagstuk van het goede doel. 
Van Rijn: ‘De vraag komt dus echt vanuit een stichting zelf en dat werkt motiverend voor de vrijwilligers: hun inzet kan echt iets betekenen. Een organisatie kan bijvoorbeeld al een tijdje met een probleem worstelen en niet over de juiste kennis beschikken om dat probleem op te lossen. Soms is er ook geen geld beschikbaar om een expert in te huren. Dan komt zo’n organisatie bij ons terecht en gaan we samen inventariseren wat er nodig is om het probleem op te lossen. Dat maken we het liefst zo concreet mogelijk, want hoe beter de vraag geformuleerd wordt, hoe beter de resultaten. Welke expertise is er nodig en wat moet er opgeleverd zijn als het project klaar is? Als het vraagstuk duidelijk geformuleerd is maken we een projectbeschrijving, die we vervolgens uit kunnen zetten naar onze vaste partnerbedrijven. Dan begint de zoektocht: kunnen we iemand vinden die de perfecte match is om de expertise daadwerkelijk te leveren?’
 
Met wat voor soort vraagstukken kunnen goede doelen bij Impact Matters terecht?
Van Eeghen: ‘Veel vraagstukken hebben te maken met strategie, marketing, communicatie of HR. Soms heeft een organisatie bijvoorbeeld problemen met de administratie. Maar ook IT en juridische vraagstukken komen voorbij. Alleen vragen op het gebied van fondsenwerving sluiten we specifiek uit. Dat is bij uitstek iets waar stichtingen zelf de expertise voor in huis hebben of mee terecht kunnen bij de medecollega’s in de goededoelensector.
Van Rijn: ‘De aanvragen moeten in een relatief korte termijn gerealiseerd kunnen worden. De vrijwilliger zal maximaal 10 dagdelen aan het project kunnen besteden. De opdrachten worden meestal in twee tot vier maanden tijd afgerond. Bij meervoudige vraagstukken proberen we te kijken naar welke vraag de meeste noodzaak heeft en zo te prevaleren. Organisaties kunnen natuurlijk bij ons terugkomen met een vervolgvraag, wat we steeds vaker zien gebeuren.’
Van Eeghen: ‘We krijgen echt van alles binnen: de aanvragen zijn ontzettend divers. Soms zijn ze zelfs zo creatief dat je ze van tevoren nooit zou kunnen bedenken.’
 
Noem eens een voorbeeld.
Van Eeghen: ‘Stichting Praat is een kleine organisatie, die het zwijgen over kindermishandeling wil doorbreken. In 2026 willen zij een grote activatie uitvoeren waarbij heel Nederland bewust moet worden van het probleem van kindermishandeling: ze willen een waslijn spannen over de gehele Afsluitdijk, waar heel Nederland dan de vuile was buiten kan hangen. Met de Afsluitdijk die Nederland beschermt tegen het water als symbool. Dat is natuurlijk een geweldige en ludieke actie! De specifieke vraag van de organisatie was: hoe kunnen we technisch en verantwoord een waslijn spannen over de hele Afsluitdijk mét toestemming van Rijkswaterstaat? Een creatieve uitdaging, die uiteindelijk terecht kwam bij Mammoet Transport. Zij waren direct erg enthousiast over het project en de match is gemaakt. Het technische gedeelte is al helemaal uitgedacht, dus die waslijn gaat er komen.’
 
Maakt Mammoet Transport deel uit van de vaste partnerbedrijven van Impact Matters?
Van Eeghen: ‘Dit vraagstuk was zo specifiek, dat we buiten ons vaste netwerk moesten kijken. We hebben tien partnerships met grote bedrijven zoals ABN Amro en Microsoft. Daar leggen we de vraagstukken altijd eerst aan voor, omdat zij ontzettend veel uiteenlopende disciplines in huis hebben en er veel expertise aanwezig is. Mochten we de juiste expertise niet binnen deze partnerbedrijven vinden, zoals bij het spannen van de waslijn, dan kijken we verder. Vanwege onze achtergrond in de bedrijfswereld hebben Corina en ik samen een groot netwerk.’
 
De goededoelensector en het bedrijfsleven lijken in eerste instantie twee totaal verschillende werelden. Is het moeilijk om die brug te slaan?
Van Eeghen: ‘In tegendeel; bedrijven zijn vaak erg enthousiast om mee te doen. Voor hun medewerkers is het namelijk een unieke ervaring; ze krijgen de kans om zich te ontwikkelen en hun talenten in een andere context in te zetten. De medewerkers zelf zijn daarom bereid zich vrijwillig in te zetten en vinden het erg leuk om mee te doen. De bedrijven doen graag mee om hun medewerkers die kans daadwerkelijk te bieden.’
Van Rijn: ‘De kracht zit ook in het feit dat alle projecten een duidelijk afgebakende looptijd hebben. Niet iedereen kan zich voor een langere tijd aan een goed doel committeren. Elk project heeft daarom een kop en een staart, zodat iedereen weet waar we naartoe werken en wat er opgeleverd moet worden. De vrijwilligers zetten zich maximaal veertig uur in voor het goede doel en weten door de heldere projectbeschrijving waar ze hun expertise voor inzetten. Ze voelen dat wat ze doen er echt toe doet.’
Van Eeghen: ‘Ik geloof er heilig in dat als je je talent en expertise inzet, je het beste van jezelf geeft.’
Van Rijn: ‘Dat geeft enorm veel voldoening.’

Wat gebeurt er als een project is afgerond?
Van Rijn: ‘We blijven betrokken tot en met de afsluiting van ieder project. In veel gevallen zien we dat als onderdeel van het project kennis is overgedragen waar het goede doel mee verder kan. Zo is er onlangs een aanvraag geweest voor een aantal social media workshops om het personeel van een goed doel op te leiden en hun kennis te verdiepen. Dat is fantastisch: een organisatie kan daar dan meteen actief mee aan de slag. Soms komen goede doelen ook terug met een vervolgvraag; voor fase twee is er misschien weer een andere expertise nodig. Dan gaan wij weer op zoek.’
 
Zijn er werknemersvrijwilligers die ook na afloop van een project betrokken blijven bij de organisatie?
Van Eeghen: ‘Dat gebeurt zeker. Soms is dat vooraf ook de wens van een goed doel, maar zoiets kunnen we niet garanderen. Het kan een resultaat zijn van een hele goede samenwerking, die van twee kanten komt en enorm klikt. Zo zijn er weleens kandidaten in het bestuur van een organisatie terecht gekomen. Een directeur van een organisatie die bij ons een match heeft gevonden spreekt nog zo’n twee keer per jaar af met een expert op het gebied van strategie, zodat hij hem kan blijven herinneren aan de lijn die ze samen hebben ingezet. Dat vinden wij geweldig om te horen en dat is puur omdat de mensen dat zelf hebben laten ontstaan.’
Van Rijn: ‘De impact werkt altijd twee kanten op, maar zo’n langdurige verbintenis is natuurlijk prachtig. Het is fantastisch als mensen na afloop van het project er een vervolg aan geven. Dan is zo’n match de beste match die wij hadden kunnen maken.’


Beeld: Dokters van de Wereld vroeg Impact Matters om raad voor één van hun zorgcafés.

Maar misschien zijn niet alle medewerkers zo maatschappelijk betrokken.
Van Eeghen: ‘Dat klopt misschien wel, maar vaak genoeg zien we hier mooie verrassingen. Eén van onze eerste projecten was voor Dokters van de Wereld en betrof een zorgcafé voor ongedocumenteerde vluchtelingen. Als die ongedocumenteerden in een zorgcafé komen, moeten ze zich inschrijven via een Google Form. Achter zo’n Google Form zit een enorm Excelfile, dat op een gegeven moment voor de organisatie te groot werd om te hanteren. Ze waren dus op zoek naar iemand die een dashboard kon bouwen om die grote berg aan data overzichtelijk te maken. Een medewerker van ABN Amro, en tevens fervent Excel liefhebber, was wel geïnteresseerd in het project. Hij was volgens eigen zeggen alleen ‘niet echt maatschappelijk betrokken’. Toen de medewerker vervolgens naar het zorgcafé ging om een kijkje te nemen (want slechte data input betekent slechte data output) was hij meteen enorm onder de indruk van het werk dat Dokters van de Wereld daar deed. Hij belde me persoonlijk op om te vertellen hoe bijzonder hij het vond om zijn expertise op deze manier in te zetten. Hoewel hij zelf van tevoren zei dat hij niet maatschappelijk betrokken was, ervaarde hij juist enorm maatschappelijk betrokken te zijn. Ook op deze manier werkt de impact twee kanten op.’
Van Rijn: ‘En we kunnen ook medewerkers bedienen die al wel maatschappelijk actief zijn of graag willen zijn, maar het moeilijk vinden om een goed doel te vinden die zijn of haar expertise nodig heeft. Als je iets wilt doen, maar bijvoorbeeld niet zo snel denkt aan collecteren, bieden wij eigenlijk een nieuwe vorm van vrijwilligerswerk.’
 
Lees in het volgende stuk meer over de diversiteit van de vraagstukken, de totstandkoming van een projectbeschrijving en de uitdagingen die deze tijd met zich meebrengt.

Lees ook:
 'Impactverhalen: organisaties en vrijwilligers aan het woord bij Goede Doelen Nederland'

►Ga naar de website van Impact Matters voor meer informatie en contactinfo: klik hier
2/2