De eerste donatie is binnen, maar hoe krijg je de tweede?

Smeken om een tweede donatie? Volg de vier stappen om de nieuwe donateur aan je te binden.
Smeken om een tweede donatie? Volg de vier stappen om de nieuwe donateur aan je te binden.
2 september 2019
Nieuws | | Fondsenwerving

Wist je dat de tweede donatie van een nieuwe donateur net zo belangrijk is als de eerste? Die bepaalt namelijk of de donateur ook vaste donateur wordt of dat het bij een eenmalige gift blijft. Maar dat binnenhalen van die tweede donatie is niet gemakkelijk. Uit onderzoek van het Fundraising Effectiveness Project blijkt dat slechts negentien procent van de nieuwe donateurs ook een tweede schenking doet. Maar uit datzelfde onderzoek blijkt dat wanneer er voor de tweede keer gedoneerd wordt, 63 procent ook donateur blijft. Dus: hoe krijg je die tweede donatie binnen?
 
Slechts twee van de tien nieuwe donateurs geeft een tweede keer. Maar van degenen die dat doen, doneert zes van tien een derde keer. Die nieuwe donateur is dus heel belangrijk. Maar hoe bind je die aan je organisatie? Hieronder volgen vier stappen om je daarbij te helpen.
 
Stap 1: Bedank de nieuwe donateur
Dit lijkt een open deur, want dat doe je natuurlijk al. Toch? Zorg er echter voor dat je dat bedankje binnen 24 uur verstuurt en zet de gever in het bedankje centraal, niet jouw organisatie. Het is helemaal mooi als je de donateur telefonisch kunt bedanken. Je kunt ook overwegen om nieuwe donateurs een welkomstpakket te sturen met meer informatie over jouw organisatie, een persoon waarmee zij contact kunnen opnemen met vragen en een kleinigheidje.
 
Stap 2: Blijf in contact
Nadat je je donateurs hebt bedankt, moet je bij ze in the picture blijven. Dat betekent dat je regelmatig met ze moet communiceren om ervoor te zorgen dat ze aan je denken en weten dat jij aan hun denkt. Nieuwsbrieven, ansichtkaarten, jaarverslagen en evenementen zijn allemaal manieren om een ​sterkere relatie op te bouwen. Met major donors kun je persoonlijke of groepsgesprekken voeren of een evenement organiseren.
 
Stap 3: Vraag om betrokkenheid, niet om geld
Een van de beste manieren om je donateurs het gevoel te geven dat ze meer zijn dan alleen een geldschieter, is door hen te vragen daadwerkelijk mee te doen. Voor major donors kun je daarbij denken aan het plaatsnemen in adviescommissies of informele werkgroepen. Je kunt donateurs ook vragen of ze zich willen inzetten als vrijwilliger voor je organisatie of om actie te ondernemen door bijvoorbeeld mee te doen aan campagnes, het opzetten van een inzamelingsactie of het ondertekenen van petities. Je kunt je donateurs enquêtes of vragenlijsten sturen om ze om hun mening en advies te vragen. Als de nieuwe donateur op een andere manier bij je organisatie betrokken raakt, zal hij veel eerder geneigd zijn ook financieel te blijven bijdragen.
 
Stap 4: Vraag om een tweede donatie
Dit is de stap waar het meestal fout gaat. De meeste goede doelen gaan ervan uit dat de nieuwe donateur na al die communicatie vanzelf opnieuw gaat doneren. Dat gebeurt niet, je moet het de donateur echt vragen. Doe dat wederom op een persoonlijke manier en verwijs naar de relatie die je tot nu toe hebt opgebouwd en hoe blij je daarmee bent. Maak je vervolgens geen zorgen: als je alle stappen hebt genomen is de kans groot dat je de tweede donatie binnenkrijgt.

(Bron: Fundraising Effectiveness Project)