Toon alles (2)

Tips voor een betere communicatie met donateurs

8 mei 2017, 09:00
Beter communiceren met je donateurs: het kan.
Beter communiceren met je donateurs: het kan.
Uit de cijfers van Geven in Nederland 2017 blijkt dat de vrijgevigheid van Nederlanders de afgelopen twintig jaar is afgenomen. Non-profitorganisaties bereiken de afgelopen jaren een steeds kleiner deel van de Nederlandse huishoudens via fondsenwerving. Mandy Vinkenvleugel van contentmarketingbureau LBL geeft in Marketing Facts een aantal tips voor een betere communicatie met donateurs.
 
Straatwerving
Dat kan prima werken als het meer naar het nu wordt gebracht. Met minder focus op een harde lead (directe donatie of lidmaatschap) en met de inzet van technische mogelijkheden als livestream of video. Mensen op straat warm maken voor je goede doel werkt beter wanneer je hen in contact brengt met diegenen die de hulp daadwerkelijk nodig hebben. Een straatwerver kan zelf vertellen over bijvoorbeeld een vrouw in Afrika die de zorg voor 25 weeskinderen op zich heeft genomen, maar het verhaal gaat pas leven als je haar ziet en hoort.
 
Betekenismarketing
Betekenismarketing gaat verder dan het overbrengen van het belang van een donatie. Het gaat om the greater good, welke rol jij als goed doel in de wereld hebt. Zeker vaste donateurs voelen zich steeds meer een soort ‘aandeelhouders’. En daarbij hoort terugkoppeling van waaraan het geld besteed wordt en inzicht in je werkwijze. Richt bijvoorbeeld een of meerdere communities op en ga binnen die communities de conversatie aan. Of nodig mensen uit, informeer ze via mail of post zo vaak als gewenst. Betrek mensen bij je werk, laat zien waar je voor staat, wat je doel is, welk verschil je maakt, communiceer over tegenslagen, vraag mensen om hun mening en hulp.
 
Always on
Traditioneel adverteren en het gebruik van media is allang niet meer wat het geweest is. Bovendien zegt bereik ook niet veel over de betrokkenheid bij jouw campagneboodschap. Niet iedereen die je bereikt is even betrokken bij je merk en ook de motivatie om in actie te komen verschilt per mens. Hoe bereik je mensen dan wel met advertising? Door contentpromotie via een ‘always on’-aanpak. Met deze benadering promoot je content over verschillende onderwerpen tegelijk, naar verschillende groepen binnen je publiek. Dit kan ook prima in opeenvolgende thema-campagnes van drie tot zes maanden.
Met de groep mensen waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn in een bepaald onderdeel van je werk(gebied) communiceer je frequenter of diepgaander daarover. Neem het smelten van de ijskap. Sommige mensen willen weten hoe het klimatologisch werkt, anderen zijn begaan met het lot van de ijsbeer.
Door telkens de interesse te meten, kun je mensen nieuwe on- en offline content aanbieden die aansluit bij hun betrokkenheid. Stap voor stap kun je de betrokkenheid van mensen verhogen en daarmee vergroot je de kans dat je publiek daadwerkelijk in actie komt. 
 
Klik hier voor het volledige artikel in Marketing Facts.
 
 
►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier
 
gerelateerde items