The Fundraiser #5 2019

4 april 2019, 14:00
The Fundraiser #5 2019
The Fundraiser #5 2019
The Fundraiser nummer 5 is een special over kunst en cultuur met onder meer een terugblik op de Dag van het Mecenaat. In de vijfde editie lees je onder meer:
 
Algoritmes helpen ons bezoekgedrag te voorspellen en bij te sturen 
Directeur Publiekszaken Milou Halbesma over data driven marketing 
Het is een van de best bezochte musea van Nederland en heeft een miljoen volgers op Instagram. En jongeren met een niet-westerse achtergrond worden met ook het programma Van Gogh Verbindt bereikt. Milou Halbesma, verantwoordelijk voor alle publiekszaken: ‘Zoveel mogelijk entreetickets verkopen is niet het doel. Dat is de optimale bezoekervaring.’ 
 
Waarom 60% van de subsidie- aanvragen wordt afgewezen en hoe jij dat voorkomt 
Deel 2: Stance van Heijst
In de wereld van de fondsenwerving lopen zeer ervaren vakgenoten rond van wie we veel kunnen leren. Tips en tricks die verder gaan dan de gebruikelijke standaardoplossingen. In de tweede aflevering van deze serie: Stance van Heijst, directeur van ZorgSubsidieKalender en expert in subsidies en fondsen voor Zorg en Welzijn. 
 
Dag van het Mecenaat: Op zoek naar de eeuwige jeugd van tegenwoordig
Ruim honderdvijftig vertegenwoordigers overwegend van culturele instellingen, maar ook van goede doelen waren op 21 april naar het Amsterdamse Compagnietheater gekomen voor De Dag van het Mecenaat om van collega’s te horen hoe je (vooral jonge) donateurs kunt bereiken, boeien en binden. 
 
De fondsenwerver als ‘knelpunt-beroep’
Werven voor kunst & cultuur in Vlaanderen
Anders dan in Nederland hebben België en Vlaanderen geen cijfers over giften aan goede doelen. Wel is duidelijk dat Belgen ene stuk minder vrijgevig zijn dan Nederlanders. Toch is er een verschuiving gaande, mede door bezuinigingen van overheden. Drie interviews over fondsenwerving in de Vlaamse cultuursector: ‘Fondsenwerving wordt in België vaak nog vaak geassocieerd met bedelen.’
 
Mijn Particulier Initiatief: Stichting Running Blind 
Van, voor en door blinden en slechtzienden 
Dit verhaal in de serie ‘Mijn Particulier Initiatief’ gaat over de Stichting Running Blind. ‘Samen hardlopen met je buddy geeft zoveel kracht en energie.’ 
 
WRR over Filantropie: overheid en filantropie zijn niet zomaar te scheiden
Afgelopen najaar verscheen een publicatie over filantropie van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Tijdens een symposium in februari bleek dat de visie van de Raad botst met de werkelijkheid van goede doelen.
 
De vrijgevige Nederlander: mythe of werkelijkheid? 
‘We’ zijn een vrijgevig land. Nederland kent al een eeuwenlange traditie van filantropie, vanaf de middeleeuwse armenzorg tot aan de hedendaagse goede doelen. Nederland scoort hoog op internationale lijstjes. We zijn een natie van ‘dijken dicht en beurzen open’. Of is het vooral een mythe waarin we heel graag zelf willen geloven? Hoe filantropisch is de Nederlander in internationaal perspectief? 
 
Inlevingsvermogen: onmisbaar voor fondsenwervers
Je hebt een enthousiast verhaald en een potentiële gever lijkt belangstellend- waarom komt die gift dan toch niet tot stand? Maarten Bout, hoofd fondsenwerving bij Indiana University in de VS, deed research naar het belang van inlevingsvermogen bij fondsenwervers. Hij vertelt zowel vanuit zijn praktijkervaring als zijn onderzoek: ‘Als fondsenwervers moeten we zoeken naar gedeelde waarden tussen de gever en het goede doel.’
 
Uit de Bestuurskamer
‘75% van het RCO House komt van particuliere donateurs’
Steun voor fondsenwervers vanuit de board room van hun organisatie is van groot belang voor succesvolle werving. In deze rubriek Uit de Bestuurskamer interviewen we daarom voorzitters van besturen en raden van toezicht over hun inzet voor de fundraising van hun goede doel. In deze aflevering Fons van Westerloo, bestuursvoorzitter van de RCO Foundation van het Royal Concertgebouw Orchestra of Koninklijk Concertgebouworkest
 
En ook nog:
Columns
Mensen
Uit de media

Wil je dit nummer lezen? Bestel 'm dan hieronder.

Bestel nu het tijdschrift The Fundraiser / De Dikke Blauwe

Dit magazine kost € 8,95. Vul onderstaand formulier in en click op 'Nu bestellen'. Velden gemarkeerd met een rood streepje zijn verplicht. Verzendkosten binnen Nederland en België bedragen €2,50.
Ik bestel hierbij:





Voornaam
Achternaam
Organisatie
BTW-nummer
Adres
Postcode
Plaats
Telefoon
E-mail
Actiecode
Ik wil meer dan 1 exemplaar bestellen, namelijk:
Betalingsverplichting

gerelateerde items