Toon alles (2)
Edwin Venema

Social Impact Ventures investeert 1,5 mio. in 1%CLUB

26 september 2016, 08:55
Injectie van 1,5 miljoen euro voor 1%Club
Injectie van 1,5 miljoen euro voor 1%Club
Het Nederlandse investeringsfonds Social Impact Ventures investeert 1,5 miljoen euro in 1%Club. Via dit platform kunnen mensen op een eenvoudige manier hun omgeving mobiliseren om 1% van hun tijd, kennis en geldin te zetten voor de realisatie van goede initiatieven die bijdragen aan een betere wereld. Voor bedrijven en andere organisaties is 1%Club een platform waar zij medewerkers, klanten en inwoners direct kunnen laten bijdragen aan do good projecten. De investering wordt door 1%Club gebruikt voor (internationale) doorontwikkeling.
 
Anna Chojnacka, directeur 1%Club: 'Bedrijven met betrokken medewerkers zijn productiever, innovatiever en winstgevender. Steeds meer partijen ontdekken de kracht van MVO om een grotere medewerkersbetrokkenheid te realiseren. De meeste mensen zien immers graag dat de bedrijven waarvoor zij werken bijdragen aan een betere wereld. Sterker nog, voor veel organisaties is een actief MVO-beleid een middel geworden om talent aan te trekken en te behouden. Wij bieden het perfecte platform om de gedeelde MVO-ambitie van organisaties en hun medewerkers concreet vorm te geven.'
 
'War for talent'
Warner Philips, partner bij Social Impact Ventures: 'Wij zien een enorme potentie in de verdere groei van 1%Club als organisatie die brede maatschappelijke impact realiseert. Met deze investering kan 1%Club in de komende vijf jaar meer dan 10.000 nieuwe projecten realiseren, meer dan 100.000 mensen activeren om zich in te zetten bij de verbetering van meer dan 1 miljoenmensenlevens! Het betrekken van medewerkers bij MVO-beleid krijgt steeds meer erkenning als kritische succesfactor voor toonaangevende ondernemingen in ‘the war for talent’. 1%Club bouwt samen met bedrijven impact programma’s waarin medewerkers op een effectieve en waardevolle manier zelf projecten kunnen starten of actief kunnen bijdragen aan bestaande MVO-projecten waar zij echt hart voor hebben. Wij investeren in twee tranches van 750.000 euro in 1%Club, waarbij de tweede tranche volgt als aan de impact- en andere doelstellingen wordt voldaan. De onderneming ligt daarbij vol op koers.'
 
Social IV
Het Nederlandse investeringsfonds Social Impact Ventures (Social IV) investeert in veelbelovende bedrijven met maatschappelijke impact. Sociale ondernemingen die - naast
een financieel gezond bedrijfsmodel - een positieve en meetbare impact hebben op mens en natuur. Social IV voorziet ondernemers van groeikapitaal, als zij hebben bewezen dat hun
concept werkt, dat zij klanten hebben, omzet draaien en bij wie het break-even-punt in zicht komt. Naast geld biedt Social IV ook ondersteuning bij zaken als strategie, impactoptimalisatie, marketing en sales, supply chain, HR, legal, governance, om dedeelnemingen verder te helpen hun groeiplannen te realiseren. Het fonds investeerde eerder in Taxi-Electric en Afval Loont. Social IV wordt geleid door 5 investment partners onderwie oprichtsters Willemijn Verloop (oprichter Social Enterprise NL en van War Child) en Machtelt Groothuis (eerder werkzaam bij McKinsey, 3i en Alpinvest). Het fonds heeft de ambitie om met haar vermogen van EUR 40 miljoen circa 15-20 sociale ondernemers te helpen in hun (internationale) groei. Het fonds is daarmee het grootste onafhankelijke social impact fund van haar soort in Nederland.
 
Platform voor MVO-ambities
1%Club werd in 2007 opgericht door Anna Chojnacka en Bart Lacroix, die beiden een achtergrond hebben in de ontwikkelingssamenwerking. Inmiddels hebben tienduizenden
mensen via het platform met hun tijd, kennis en geld op een leuke en eenvoudige manier bijgedragen aan meer dan 1200 impactvolle initiatieven in ruim 80 landen. Sinds 2015
profileert 1%Club zich nadrukkelijk en succesvol als platform waar organisaties in de private en publieke sector vorm kunnen geven aan hun ambities op het gebied van Maatschappelijk
Verantwoord Ondernemen (MVO). Bedrijven zijn zich steeds bewuster van hun rol in het creëren van een duurzame en sociale wereld. MVO-programma’s binnen het bedrijfsleven
worden sterker en de kernactiviteiten steeds duurzamer. Inmiddels lanceerden onder andere Accenture, Booking.com en de Rabobank via 1%Club verschillende impactvolle MVO-platforms waaraan hun medewerkers actief deelnemen.
 
Meer info:
www.socialimpactventures.nl
www.onepercentclub.com
 
 
gerelateerde items