Toon alles (1)

Sjakie van de hoek

17 juli 2014, 04:00
Moderne filantropie volgens De Leeuw.
Moderne filantropie volgens De Leeuw.
Schaamteloosheid heeft een nieuwe naam.
Nieuwsbericht: ‘Jacques de Leeuw, oprichter en eigenaar van uitgeefconcern Audax, bezuinigt ook op zijn uitgaven aan goede doelen. Reden is een ‘precaire toestand’ bij zijn bedrijf. Zo wordt de Jacques de Leeuw Prijs voor jong talent niet meer jarenlang gegarandeerd. Het vermogen van De Leeuw wordt door Quote geschat op 70 miljoen euro.’
Lieve luisteraars. Er zijn verschillende ernstige problemen rondom dit ietwat terloopse nieuwsbericht in deze editie van Filanthropium Journaal. Het belangrijkste is wel dat meneer De Leeuw overduidelijk graag de filantroop wil uithangen op kosten van zijn bedrijf en van de belastingbetaler. Dus: wel schaamteloos een prijs naar jezelf vernoemen, maar tegelijkertijd de financiering van die prijs aan je bedrijfsresultaat koppelen. Dus: als het slecht gaat met je toko, dan geen prijs, ook al heb je privé 70 miljoen op je bankrekening staan.
Het is een schoolvoorbeeld van Mooiweerfilantropie. En precies de gratuite charitas van de rinkelende Rolexen waar ik zo’n vliegende teringhekel aan heb. Ronkende weldoenerij verkleed in nederig hulpbetoon. Scorebordliefdadigheid van een uitgeefsoeteneur in een derderangs Majoor Boshardt-look-alike-competitie. Een omhooggevallen leesportefeuilleverkoper als een tandeloze, schurftige leeuw die zichzelf in zijn hempie laat staan.
U kunt het mij doen. Op naar mijn viscamping Relaxi in de Belgische Ardennen.
gerelateerde items