Schuringa scheert 2008

23 december 2008, 08:59


Beter iets dan niets

De Actie Kerkbalans is weer gestart mensen! Voor degenen die dat niet weten: dat is al decennia lang veruit de grootste fondsenwerfactie van Nederland. Van elke gedoneerde euro gaat de helft naar de salarissen van dominee-pastoor en kerkklokken, die al jaren uit nood over het teruglopend aantal kerkgangers worden geluid. Fondsenwerfconsultants breken zich het hoofd, maar Schuringa weet raad. Kijk, de moslims vormen geen expansiemarkt, maar de iets-isten ("ik geloof niet in God, maar wel dat er iets is") wél. Ietsisten zijn mensen die te laf zijn om te kiezen tussen god, allah of helemaal niets. Zulke structurele twijfelkonten en spagaatstaanders is toch zeker wel wat geld af te troggelen? Dump de kerk, noem het Actie Balans. En de extra opbrengsten? Nou ja, die gaan naar….iets.


Een Van der Slootje

Ook de uitzending van Netwerk gezien over straatwerving? Hoofdboodschap: de wervers steken een heel jaar donaties in hun zak. Een typisch Joran van der Slootje: een sensationele onthulling die wegsmelt als sneeuw in de Sahara. De VFI heeft wel een manmoedige poging gedaan om een genuanceerd tegenbeeld te projecteren, maar je kunt net zo goed een uur tegen een rij coniferen staan lullen. De klonen van Matthijs van de Nieuwkerk rijden als journalistieke Zorro's en Batman's onvervaard uit om het Grote Complot van de goede doelen in een 30-seconden item te ontmaskeren. Dat in hun jacht op de Grote Strijkstok her en der wat goede doelen een tikkie krijgen, is geen probleem toch? Daar wordt toch over gezwogen.

 


Adoptiestop

Rete-irritant: gevers iets laten adopteren, zoals een boom of een kip. Zou inspelen op de behoefte aan meer betrokkenheid. Majeure denkfout goede doelen-marketeers! Los van de 0,7% extreem betrokken zelfgebreide burgers, die zelfs bereid zijn Joran en Geert te adopteren, wil de modale donateur juist geen concrete betrokkenheid. Wat moet je in godsnaam met zo'n kip (soep?) of boom (open haard?). Leve de anonieme betrokkenheid via acceptgiro en collectebus, die gerieflijk moderne aflaten voor onze postmoderne aardse zonden. En zo komen we weer terug waar we ooit begonnen zijn: piekie in de pot en verder niet zeiken.


Geachte sectorgenoten,

De Satans in ons midden zijn eindelijk opgestaan en hebben hun ware gezicht getoond aan de ganse natie. Zo is het de heer A. Kemps, die ten overstaan van 16 miljoen gevers willens en wetens het S-woord in zijn door de duivel bezoedelde mond heeft genomen. Zo is het de VFI, dat zich telkens als een klein kind laat wegzetten door de mediacowboys uit Hilversum. Zo is het het SBF dat als schoothondje van Balkenende voortdurend op de rug ligt. Zo is het de hele Haagse parlementskliek die een verplicht val-me-niet-lastig-register wil invoeren. Zo zijn het eigenlijk de gehele pers, de ANWB, het CBF, de AWBZ, de politiebonden en Osama Bin Laden, die de Nederlandse fondsenwervers en goede doelen voortdurend en systematisch tegenwerken. Stop daar onmiddellijk mee, anders gaan we uit een heel ander vaatje tappen. Dan gaan we u ongevraagd veel acceptgiro's sturen, opbellen tijdens het eten, op straat indringend aanspreken, bombarderen met sms'jes en bij u 's avonds aanbellen en met collectebussen zwaaien. Dus.


Apenkool

Mijn zwager is op eco-vakantie geweest naar Borneo. Door de houtkap schijnen daar alle orang oetans het met nog maar met 2 hectare te moeten doen. Of dat al niet erg genoeg is, heeft mijn zwager bij thuiskomst de "Stichting Orang voor Oetan" opgericht en zijn gehele netwerk gebombardeerd met 1 majestueuze bedelmail inclusief de wervende toevoeging "Onze stichting maakt geen kosten". Dat gaf mij de unieke gelegenheid om met "reply to all" des zwagers gehele relatienetwerk kond te doen van het volgende: "PAS OP: MEGALOMANE EGOTRIPPERIJ. BEUNHAAS DIE APEN PROBEERT TE REDDEN? DONEER LIEVER AAN HET WNF. DIE MAKEN GELUKKIG WEL KOSTEN, ZODAT U ZEKER WEET DAT UW GIFTEN GOED TERECHT KOMEN." Het botert intussen niet meer zo met mijn zwager. En mijn zus is pislink: "Het ging om die apen." Precies.

 


Hou het simpel

Mensen, er komt binnenkort een tweede keurmerk voor goede doelen. De branchekoepel voor kleine fondsenwervers ISF was het logge, ambtelijke, geldverslindende CBF-Keurmerk spuugzat. Het nieuwe keurmerk rekent radicaal af met administratieve rompslomp: kleine goede doelen kunnen het keurmerk binnenkort gratis downloaden van de ISF-site. Insiders voorspellen dat vrijwel alle 30.000 bij de KvK ingeschreven "goede doelen" het nieuwe keurmerk zullen adopteren en gebruik zullen maken van het nieuwe logo: een door de heer G. Nekschot gestileerd portret van ISF-voorzitter Peter Helmer met in Beatrix-blauw de tekst "Trust Me". Aan het nieuwe keurmerk zijn geen kosten verbonden. Elke vijf jaar zullen minimaal vijf nieuwe keurmerkhouders middels een random steekproef worden getoetst op naleving van het reglement, dat uit slechts twee voorwaarden bestaat. Over financiering van het project maakt het ISF zich geen zorgen. Een medewerker liet weten dat er desnoods geld wordt bijgedrukt.

 


Waarheidscommissie

It's time to come clean people: Wijnand heeft dat ingezien. Nu wij nog. Het is tijd voor het instellen van een Waarheidscommissie voor de gehele filantropische sector. En dan bedoel ik niet alleen voor het voltallige bestuur van Greenpeace, Wakker Dier en andere door de Telegraaf geafficheerde groene mafiosi, maar ook voor het filantropisch establishment van nu. Wat heeft u allemaal uitgespookt in de jaren tachtig? Theo Schuyt bijvoorbeeld, in de tijd dat hij nog haar had, stickies draaide en als sociologiestudentje samen met Marnix van Rij probeerde in te breken bij het bondskantoor van de FIN? En die, toen dat niet lukte, op de deur kalkte "Oppotten? Oprotten!" Diezelfde FIN dus die nu de helft van Theo's hoogleraarssalaris ophoest? Diezelfde Marnix die nu bij Ernst & Young adviseert hoe je het slimste kunt oppotten? Schei toch uit en hou toch op. Vrijwel iedereen die nu in de charitas zit, doet dat als boetedoening voor de zonden van de jaren tachtig. Zo beschouwd is onze sector eigenlijk één grote morele witwasserette.

 


Geen kassa!

Ook de tv-uitzending gezien van "Kassa" waarin Hartstichting (Becel), MaagLeverDarm (Activia) en Hersenstichting (Blue Band) zich moesten verantwoorden over hun co-branding? De brandmanagers van de sponsorende multinationals moeten zich de ballen uit hun broek gelachen hebben. Niet alleen omdat die goede doelen daar peentjes stonden te zweten en de kolen uit het door Rooie Felix lekker opgestookte vuur stonden te halen, maar vooral om hun wezenloze naïviteit. Jullie hebben je met spiegeltjes, kraaltjes en wat wisselgeld het goede doelenbos in laten sturen. Hebben jullie enig idee van het marketingbudget van Unilever? Ik bedoel, zelfs maar een flauwe notie? En je dan voor een paar grijpstuivers blootstellen aan (vaak gefundeerde) kritiek op de claims (Blue Band goed voor je hersenen? Wat dacht je van een bos uien?). Zo'n afbreukrisico is toch wel meer waard dan anderhalve ton. Ik ken soapsterretjes die voor zo'n bedrag niet eens hun rechterarm willen optillen. Toe nou toch jongens: jullie zijn er met becel en suiker ingetild.

gerelateerde items