Ruik de komkommer

19 juli 2012, 04:00
Ruik de komkommer
Ruik de komkommer
Goedemorgen lieve luisteraars: het is weer tijd voor onze groene vriend, de komkommer. Welkom in het wonderlijke zomernieuws waarin de Telegraaf met afstand koning, keizer en admiraal is: gewonde dieren (“babyolifant valt met slurfje in hakselmachine”), zielige dieren (“vloekende papagaai opgegeten door pastoor”), dappere dieren (“zeeschildpad redt passagiers cruiseschip”), dode dieren (“hamster aan bumper slecht idee”), wonderbaarlijke dieren (“slachthuiskoe overleeft val van bejaardenflat”), mystieke dieren (“dolfijn beademt verlamde man na ongeluk met scootmobiel op Scheveningse pier”) en ronduit vertederende dieren (“steenmarter vreet remkabels auto Jan Smit door”).
Toch is er een dagblad dat de Telegraaf in dit nieuwsvacuüm deze week volledig naar de kroon steekt: de Volkskrant beweert met droge ogen dat goede doelen “immuun zijn voor de crisis”. Dat is zulk mooi nieuws (“Hoe armer Nederlanders worden, hoe meer ze aan goede doelen geven”) dat zelfs het ochtendjournaal er dinsdag mee opende. En alle andere media namen het daarna zonder een spier te vertrekken woordelijk over. Natuurlijk zijn goede doelen niet immuun voor de crisis, maar het zou wel fantastisch zijn als het waar was. Hoe de Volkskrant eraan komt? Omdat journalisten door de crisis zijn ingeruild voor slimme computers die ‘consumer generated content’ uitbraken. Het is een eeuwigdurende recycling van digitale bagger. Kranten zijn geen poortwachters van feiten meer. Het zijn apen die hun eigen al driemaal opgegeten poep aan u presenteren als fruitige komkommer. Dream on brothers and sisters.
gerelateerde items