Reiniers Must Read: de (niet) WOW-momenten

23 februari 2016, 15:31
WOW moments hoeven niet alleen over grote dingen te gaan.
WOW moments hoeven niet alleen over grote dingen te gaan.
Als DDB-expert scan en scout ik voortdurend naar hot topics en opzienbarende blogs in de (inter)nationale wereld van fundraising. Mijn 'Must Read' is deze keer onder meer de blog van Matthew Sherrington (foto), die zijn eigen consultancy Inspiring Action runt, na meer dan twintig jaar werkzaam te zijn geweest bij grote organisaties als Oxfam en Greenpeace. Matthew blogt over WOW-moments: de momenten waarop je als organisatie je klant, of in het geval van fondsenwerving, de donateur een onvergetelijk moment bezorgt.
 
Meer doen dan je belooft, daar gaat het om bij de WOW-momenten. En die komen in het bedrijfsleven regelmatig voor, zegt Matthew, die als voorbeeld een incident met zijn eigen stomerij aandraagt. Die stomerij ruïneerde zijn pak en bood daarna zonder dralen aan de kosten voor een geheel nieuw pak op zich te nemen.

In de non-profitsector is het ook niet zo moeilijk voor een WOW-moment te zorgen. ‘When I was Fundraising Director at Greenpeace USA a few years ago, we had a supporter who gave a huge amount of money in memory of her son, who had died tragically. With it, we bought a RIB – one of those orange inflatable boats Greenpeace is famous for. It was sent to join the Greenpeace ship Esperanza, which was on a mission to stop Japanese whalers in the Antarctic Southern Ocean. And the RIB was named the Billy G. As it happened, Celeste Stewart, the manager of our mid-donor programme, got the chance to join the Esperanza’s mission for three months as Assistant Cook. (I know, I know, don’t even ask). Celeste knew Billy G’s mother, knew the whole story. And even knew Billy G’s birthday, which came up while she was on board. She organised the crew into the Billy G for a photo. One photo, used only once, as a gift to Billy G’s mother to mark his birthday. Wow!’
 
Doen wat je belooft is één ding, méér doen dan je belooft is nog beter: dat is de boodschap van Matthew Sherrington (foto).  
Klik hier om zijn volledige blog te lezen op 101fundraising.

In het Verenigd Koninkrijk lijkt het op dit moment niet eens meer te gaan om donateurs te behouden of ze een WOW-moment te bezorgen. Na een desastreuze zomer vol met schandalen over onoirbare fondsenwervingspraktijken door goede doelen lijkt het fondsenwervers er nu vooral om te gaan donateurs niet te ergeren...

'The summer of 2015 will long be remembered in Britain as a time of unparalleled criticism in the public press of charity fundraisers and how they ply their trade. It might also, if we can rally to contribute to and manage the process properly, come to be remembered as the time that Britain’s fundraisers finally got their act together and began to put the donor, rather than their financial targets, at the heart of their fundraising strategies and actions’, schrijft SOFII, Showcase of Fundraising Innovation and Inspiration.
 
De organisatie verwijst hiermee naar de oprichting van de Commission on the Donor Experience. Deze commissie werkt op dit moment aan een rapport over strategieën voor een donateurgerichte aanpak van fondsenwerven. Volgens SOFII is een van de eerste stappen voor een fondsenwerver het lezen van een aantal 'donateurvriendelijke boeken', die door de commissie keurig op een rijtje is gezet. Vervolgens komt er een sectie bij onder de titel ‘bad language’ met speerpunten over hoe je over je donateurs praat en hoe niet. Gesneden koek, zou je zeggen, maar SOFII neemt het allemaal uiterst serieus.
 
De commissie stelt het rapport samen mede op basis van ideeën van fondsenwervers, die worden opgeroepen te reageren. Lees hier meer over de samenstelling van het rapport.
 
 
 
gerelateerde items