Toon alles (3)
Edwin Venema

Goede doelenloterijen opnieuw hoog op omstreden lijst

23 december 2016, 10:00
Goede doelenloterijen opnieuw hoog op omstreden lijst
Goede doelenloterijen opnieuw hoog op omstreden lijst
Novamedia/Postcode Loterijen staat opnieuw op de derde plaats van de ‘City A.M. Charity Index 2016’ van ‘grootste donoren’ ter wereld. De Engelse zakenkrant City A.M. brengt jaarlijks de ranglijst uit van ‘s werelds grootste private gevers aan goededoelenorganisaties. De lijst is omstreden omdat CEO van Novamedia/Postcode Loterijen Boudewijn Poelmann ook non-executive chairman of the board van City A.M. is.

Gates op nummer 1

De City A.M. Charity Index 2016 vergelijkt het bedrag dat private organisaties in 2015 in totaal gaven aan goede doelen. Dit betrof €4,9 miljard door de Bill & Melinda Gates Foundation (nummer 1), €833 miljoen door de Wellcome Trust (nummer 2) en €613 miljoen door Novamedia/Postcode Loterijen (nummer 3).

Theo Schuyt

De volledige City A.M. Charity Index 2016 verscheen 20 december jl. in het 52 pagina’s tellende tijdschrift ‘City A.M. Giving’, dat wordt meegeleverd met de krant City A.M. van die dag. Vijf jaar geleden bracht City A.M. de eerste World Charity Donor Index uit, een ranglijst van ’s werelds grootste private donoren aan goede doelen. ‘Inmiddels is de lijst een traditie geworden. Naast de top 20 private gevers aan goede doelen ter wereld, staat ook de top 20 Europese private gevers aan goede doelen in de index, en de top 10 actief wervende private gevers aan goede doelen. De lijsten worden onderzocht en samengesteld door filantropiehoogleraar Theo Schuyt en zijn team’ ‘, aldus Novamedia in haar persbericht.

Goede doelenloterijen

Schuyt: ‘Veel van de andere organisaties in de City A.M. Charity Index 2016 zijn zogenoemde endowed foundations. Hun giften komen voort uit erfenissen en legaten, en donaties van bedrijven of banken. Novamedia/Postcode Loterijen echter, genereert haar afdrachten aan goede doelen uit het actief werven van gelden middels hun goededoelenloterijen in Nederland, Groot-Brittannië, Zweden en nu ook Duitsland.’

‘Uniek in de wereld’

CEO van Novamedia/Postcode Loterijen Boudewijn Poelmann, die ook non-executive chairman of the board van City A.M. is, zegt: ‘Fondsen werven is onderdeel van het DNA van de Postcode Loterijen. Wij geloven dat de wereld beter af is met sterke maatschappelijke organisaties. Onze missie is fondsen werven voor deze organisaties, en om bekendheid van hun werk te vergroten. Ons model van een fondsenwervende loterij voor goede doelen, met inmiddels een totaalopbrengst voor goede doelen van meer dan €7 miljard dankzij de miljoenen deelnemers, is uniek in de wereld. Daar zijn we enorm trots op.’
►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.
gerelateerde items