IFC 2016: De onstuitbare opmars van vrouwen in de filantropie

8 november 2016, 10:00
IFC 2016: De onstuitbare opmars van vrouwen in de filantropie
IFC 2016: De onstuitbare opmars van vrouwen in de filantropie
Trend in de filantropie én op het IFC 2016: vrouwen zetten meer en meer de toon. Ze verdienen nog steeds niet overal hetzelfde als hun mannelijke collega’sCen ze zitten vaak lager in de hiërarchie, maar hun opmars is overduidelijk. Opmerkelijk: ze presenteren zich meestal als activist.
 
Begin dit jaar overleed Tony Elisher, beroemd in fondsenwervings- en IFC-kringen. Elisher was een mentor voor – vooral - heel veel vrouwen in de sector. Want van vrouwen komt de échte maatschappelijke verandering, betoogde Elisher standaard tijdens zijn sprankelende sessies.
 
Vijf vrouwen vertellen waarom ze doen wat ze doen ‘voor een betere wereld’. Een aantal mannen vlucht schielijk de zaal uit wanneer blijkt dat er echt alleen maar vrouwelijke sprekers zijn in deze Big Room-sessie. Toch is er niets nieuws onder de zon, aldus moderator Kay Sprinkel Grace: van oudsher is filantropie het terrein waar vrouwen actief zijn. Van pannetjes soep, weeshuizen en fondsen-op-naam.

Omarm de millennials

Beate Sorum
De Noorse Beate Sorum van fondsenwervingsbureau b Bold hield een pleidooi voor een werkelijke omarming van internet en de digitale wereld. ‘Ik ben een millennial en ik heb bij mijn klanten nogal eens te maken met babyboomers die moeite hebben met het sociale aspect van sociale media. Terwijl mijn generatie dáár alles doet. Consumeren, delen, zingeving, actievoeren, crowdfunden en de wereld verbeteren. Kijk naar de vluchtelingencrisis: de grote gevestigde organisaties waren nog aan het overleggen, terwijl er al duizenden particuliere initiatieven waren gestart. Mijn advies: sluit je aan bij die creativiteit en snelheid en wees er niet bang voor. En let op: internet betekent niet dat je een paar technische jongens aanneemt. Juist bij vrouwen zit de sociale creativiteit en de behoefte aan zingeving die zo aansluit bij iedereen onder de 35. En de échte jongeren, onder de twintig, leven uitsluitend met mobiel internet, vergeet dat niet.’

Grote idealen, veel lef

Femke Spoor, een nog jongere millennial (Nederland, VSO) heeft de grote idealen van zoveel vooral jonge vrouwen. ‘Ik droom van een global family waarin we alles delen, allereerst kennis. Het hele systeem van elkaar beconcurreren heeft ons niet veel verder gebracht.’
Amanda Sellar (US, International Rescue Committee): ‘Vijftien jaar geleden organiseerden we bij WSPA een van de eerste grote digitale fondsenwervingsprogramma’s ter wereld. Met succes: we groeiden ruim vijfhonderd procent. Wisten we waar we aan begonnen? Natuurlijk niet. Maar we durfden wel. Die gedachte inspireert me als het allemaal te groot en te moeilijk lijkt.’
 
gerelateerde items