Non-profits verwend?

27 september 2006
Nieuws | | (Social) Impact

Op 6 oktober vindt er in het Brusselse parlementsgebouw een congres over SROI plaats. Social Return On Investment is de uit de VS overgewaaide methode om de impact van maatschappelijke ondernemingen, variërend van commerciële bedrijven of bedrijfsonderdelen tot goede doelen, te meten en zoveel mogelijk uit te drukken in harde cijfers. FM vroeg spreker Gert Rebergen naar de achtergrond van zijn workshop "SROI als strategisch instrument."


Gert Rebergens belangstelling voor SROI vindt zijn oorsprong zo'n twintig jaar geleden. Rebergen, die als psycho-motorisch therapeut begon maar daarna een stormachtige carrière maakte, heeft diverse bestuurs- en directiefuncties vervuld bij verschillende zorg- en welzijnsorganisaties. Hij bemerkte dat de kloof tussen de commerciële- en de maatschappelijke sector enorm groot was. Dit terwijl hij ontdekte dat beide partijen er baat bij hebben wanneer ze dichter bij elkaar komen te staan. Hij wilde een brug slaan tussen de twee sectoren.


Bedelen

Rebergen stelt dat non-profit organisaties te veel zijn verwend. "Maatschappelijke organisaties zijn gewend geraakt aan bedelen bij de financier. Dat moet ophouden. Je moet de rollen omkeren. Je moet als organisatie aantonen dat je wat te bieden hebt en vervolgens tegen een potentiële financier zeggen: ‘Ik heb iets voor jou, wat wil je er voor terug geven'."

SROI is volgens Rebergen op dit moment de beste methode om je maatschappelijke meerwaarde aan te tonen. Het is ook strategisch inzetbaar bij onderhandelingen met financiers.


Kwartslag draaien

Sinds de introductie van SROI in Nederland heeft Rebergen zich weten te ontwikkelen tot een ware ‘SROI- connaisseur'. Het toepassen van het instrument is volgens hem een creatief proces. "Mensen moeten bereid zijn hun hoofd een kwartslag te draaien. Dan zie je dat er een keur aan mogelijkheden is dat je eerder niet had opgemerkt". Doordat je je gezichtsveld verbreedt door bijvoorbeeld de commerciële sector niet uit te sluiten als partner, zijn de mogelijkheden voor je non-profit organisatie ongekend, stelt Rebergen.


Stakeholders

Rebergen zal tijdens het congres op 6 oktober de workshop "SROI als strategisch instrument" inleiden. De workshop is vooral interactief. Rebergen zal uitvoerig ingaan op de praktische mogelijkheden die je als organisatie hebt om SROI als strategisch instrument in te zetten.

Als voorbeeld hiervan noemt hij de kindertelefoon. Wanneer ik een SROI analyse maak van de kindertelefoon onderzoek ik wie de mogelijke stakeholders zijn, aldus Rebergen. Welke organisaties hebben belang bij het bestaan van de Kindertelefoon.

De stakeholders brengt Rebergen onder in drie groepen:

 


1. Maatschappelijke stakeholders

2. Financiele stakeholders

3. Ecologische stakeholders

 


"De eerste twee groepen zijn bijna op iedere organisatie van toepassing de derde minder. Voorwaarde is dat je de stakeholders zo concreet mogelijk benoemt. Bij de kindertelefoon zijn de maatschappelijke stakeholders bijvoorbeeld de school, jeugdzorg, de kinderbescherming. Een belangrijke financiële stakeholder is de telefoonmaatschappij. De kindertelefoon heeft daar een contract; er is dus sprake van een kasstroom. Je kunt op dat gebied dus onderhandelen met deze belanghebbende over mogelijke financiële ondersteuning of een korting op de abonnementskosten."


Kasstromen

SROI onderscheidt zich van alle andere instrumenten die zich bezig houden met rendementmetingen doordat het zich juist bezig houdt met de kasstromen. Hierin blijven andere instrumenten achter, stelt Rebergen. Op zich opmerkelijk te noemen, vindt hij, omdat je voor "het goed willen doen wel geld nodig hebt".

Het is daarbij noodzakelijk dat de scheidslijnen tussen maatschappelijke ondernemingen en commerciële ondernemingen wegvallen waardoor samenwerking eenvoudiger wordt.

Rebergen stelt dat "juist dan SROI nieuwe oplossingen kan bieden voor oude problemen."

 


Voor meer informatie over het congres www.hefboom.be

Voor meer informatie over Gert Rebergen en Izare zie www.izare.nl

Literatuur: Social Return On Investment door Peter Scholten, uitgave van Lenthe Publishers ISBN 9075458266

Informatie over cursus- en opleidingsaanbod met betrekking tot SROI zie www.scholtenfranssen.nl