Nieuwe filantropie: Giving Tuesday dit jaar ook in Nederland

Nieuwe filantropie: Giving Tuesday dit jaar ook in Nederland
Nieuwe filantropie: Giving Tuesday dit jaar ook in Nederland
8 juli 2019
Opinie | | Fondsenwerving

Een beetje ziekte heeft tegenwoordig een internationale dag, zoals Wereld Diabetesdag (14 november), Wereld Aids Dag (8 december) of Wereld Alzheimerdag (21 september), of een minder bekende: Wereld Scoliosedag (29 juni). Zo’n dag fungeert als een effectieve kapstok voor allerlei activiteiten die niet alleen internationaal, maar ook nationaal, regionaal of lokaal kunnen zijn. Het indrukwekkende is dat je weet dat je op dat moment verbonden bent met vele anderen voor eenzelfde doel.
Natuurlijk zijn er ook veel andere dagen met een specifiek doel. Op een Amerikaanse website vond ik er laatst zo’n 1200, dus het jaar heeft niet eens genoeg dagen om iedereen een plek te geven en op de meeste dagen worden meerdere doelen ‘gevierd’. En dan zijn er ook nog ‘dagen’ die niet aan een datum vastzitten maar jaarlijks wisselen omdat ze op een andere manier worden bepaald.
Zo’n dag is Giving Tuesday dat sinds 2012 in de VS bestaat als dag die het geven van geld, tijd of goederen in het zonnetje zet. Het is begonnen als tegenhanger van Black Friday, de dag van de koopjes na Thanksgiving maar al snel is Giving Tuesday zo’n succes dat de formule in 60 landen is overgenomen en in 2019 komt Nederland ook daarbij. Dit soort dingen gebeurt alleen als iemand het initiatief neemt en dat is nu gebeurd door Theo Heesen, Jordan van Bergen, Sara Helene Bori en Bryony Stentiford. Hulde voor deze stap die de potentie heeft om wat toe te voegen aan de filantropische sector in ons land.
Op 2 juli was er een eerste informatie bijeenkomst van Giving Tuesday NL in Amsterdam met vertegenwoordigers van het internationale team die uitleg gaven over hoe het werkt. Het leuke van deze formule is dat je dit helemaal zelf kunt invullen rond je eigen doel. Woodrow Rosenbaum uit Canada, lid van het Giving Tuesday Global Team, gaf een presentatie met een aantal cijfers, die vooral uit Noord-Amerika komen. De online inkomsten worden vanaf het begin gemeten en via een klein bedrag in 2012 en $117 miljoen in 2015 werd vorig jaar in 2018 al de $600 miljoen bereikt. Ook is deze dinsdag vanaf 2017 de dag met de meeste online donaties voor alle goede doelen bij elkaar in het jaar.
De Nederlandse goede doelen in de zaal hadden allerlei vragen en de belangrijkste was of het meedoen leidt tot minder giften op andere momenten, maar dat blijkt niet het geval. Giving Tuesday spreekt nieuwe (lees: jongere) doelgroepen aan en komt daarom niet in de plaats van bestaande, maar ernaast. ‘Donor fatigue is a myth’ was de mooiste uitspraak van Woodrow. De kunst is om aan te haken met je eigen doel en deze dag te benutten om fondsen te werven voor een specifieke actie of vrijwilligers voor een concrete taak. Het kan ook de start zijn van een campagne voor een ander event. De aanwezigen werden geïnspireerd om een actie te bedenken voor hun eigen doel en dit leidde tot een levendige discussie.  
Als je mee wilt doen, meld je dan aan op www.givingtuesday.nl het is gratis, je moet alleen je eigen actie verzinnen en via social media je achterban activeren.