Wat drijft de NGO’s in hun partnerships?

Jesse van der Wal
Jesse van der Wal
15 oktober 2018
Nieuws | | Scripties en dissertaties

Naar de relatie tussen NGO en bedrijven is al veel onderzoek gedaan, meestal vanuit het perspectief van het bedrijfsleven. In zijn scriptie Power to the NGO : The unheard perspective of NGOs in NGO-business relations koos Jesse van der Wal juist het NGO-perspectief. Bij 12 grote Nederlandse ontwikkelorganisaties onderzocht hij hun strategieën en motivaties. Naar wat voor partnership zijn de NGO’s op zoek? En hoe kunnen bedrijven daarop inspelen? Zowel bedrijven als NGO’s moeten zich bewust zijn van hun kerncapaciteiten. Van daaruit kunnen zij analyseren welk bedrijf of NGO goed bij hen past en welke partnership voor hen geschikt is, adviseert Van der Wal in een kort gesprek. 
 
1. Je staat op een verjaardagsfeestje en je moet in drie zinnen uitleggen waar je scriptie over gaat, wat zeg je dan?
Het draait om onderzoek naar de strategieën, motivaties en rationales van NGO’s in NGO-Business relaties. Naar wat voor partnership is de NGO op zoek? Wat voor partnership nou juist niet, en waarom? De NGO vertegenwoordigt in principe de one in need. Door 12 grote ontwikkelingsorganisaties te onderzoeken, probeer ik te achterhalen hoe bedrijven daar volgens NGO’s het best een rol in kunnen spelen.  
 
2. Wat is de belangrijkste conclusie of aanbeveling die je doet?
Het onderzoek kent meerdere, vrij diverse bevindingen. De meest aansprekende en overheersende is de Impact creation shift. In de traditionele samenwerkingsvormen maakt de NGO vaak de uiteindelijke impact. De nieuwe samenwerkingsvormen laten zien dat dat verschuift richting of zelfs helemaal naar de business kant.
 
3. Voor wie is deze scriptie interessant om te lezen?
Voor twee groepen. Het is zeker van belang voor de partnershipafdeling van de NGO. Maar ook voor bedrijven die samenwerkingen aan willen gaan met NGO’s. 
 
4. Welke concrete aanbevelingen voor de praktijk zou je kunnen geven?
Wees je bewust van de kerncapaciteiten van jouw organisatie, wanneer men een NGO-business samenwerking wil aangaan. Analyseer welke NGO-missie aansluit bij jouw bedrijf, en welke partnershipvorm geschikt is. Dit geldt evengoed voor de NGO ten opzichte van het betrokken bedrijf natuurlijk. Een groot, diepgaand partnerschap tussen een NGO en een bedrijf is erg lastig door verschillende factoren, zoals coördinatiekosten, verschillende belangen en kernverschillen. En dus geen dagelijkse kost.

Coach: Prof. Lucas Meijs 
Co-reader: Dr. Guido Berens 
Programme: MSc. Global Business & Sustainability 
Faculty: Rotterdam School of Management (RSM) 
Institution: Erasmus University 
Date:14 augustus 2018