Marketing: het verraderlijke broertje van fondsenwerving

4 juni 2019, 06:00
Marketing: als je wilt dat de inhoud van je goede doel mensen bereikt, zul je wel moeten.
Marketing: als je wilt dat de inhoud van je goede doel mensen bereikt, zul je wel moeten.
Onlangs ontmoette ik een jonge Nederlands-Iranese vrouw die een geweldige stichting runde voor gevluchte oorlogskinderen. Haar verhaal blonk uit door gedrevenheid, passie, authenticiteit en vooral kunde. Elk kwartaal kwam ze terug naar Nederland om fondsen te werven voor haar organisatie. Toen ik haar vroeg hoe dat ging, sloeg ze haar ogen neer. 
Ze vertelde dat zij de hele nacht had gewerkt om de website te optimaliseren. De week ervoor was ze namelijk een potentiele grote investeerder misgelopen omdat hij goed beeld- en filmmateriaal wilde zien. Geld voor het inhuren van een fondsenwerver of marketingadviseur had ze niet, voor een fotograaf of cameraman evenmin. Ze was al bijna op de terugweg naar het Midden-Oosten om zich inhoudelijk voor haar project in te zetten, iets waarvoor ze meer geschikt is dan wie ook. 
Misschien kent u het uit eigen ervaring: kleine organisaties en stichtingen met geslaagde projecten die te weinig aandacht - en geld - krijgen omdat de marketing niet professioneel (genoeg) is. 
 
Een paar dagen na mijn gesprek met de Iranese vloog ik zelf weer richting het Afrikaanse continent. Naast het runnen van mijn eigen foundation en mijn werk als onderzoeker, word ik weleens ingehuurd als adviseur door Nederlandse organisaties of family foundations om hun lokale projecten te bezoeken en te evalueren. De projecten, doelen en bedragen die erin omgaan, verschillen enorm en daarmee ook de manieren van het onder de aandacht brengen van deze doelen. 
 
Tot mijn ergernis kwam ik erachter dat ook ik gevoelig ben voor de tierelantijnen waarvan gelikte marketing zich bedient. Al wekenlang had ik geboeid mooie nieuwsbrieven en flitsende YouTube-filmpjes bekeken. Totdat ik ter plekke in een keurig afgehuurd zaaltje dingen hoorde vertellen door de projectleider die zo fundamenteel niet klopten, dat het bijna pijnlijk was. Toch bleek de mevrouw in kwestie hier forse bedragen voor binnen te halen. Puur door een ‘professionele’ manier van presenteren.
Goede marketing is fantastisch. Maar het moet wel wáár zijn.  
 
Hoe doe ik dat zelf eigenlijk, als gever én als werver?  Ik kan amper een website opzetten of een YouTube-kanaal bedienen. Maar ik durf te zeggen dat ik inhoudelijk, na jarenlange veldervaring, wél goed ben in het runnen van de projecten zelf. Mijn stichting is te klein om een groot marketingbudget vrij te maken, maar te groot om maar wat aan te pummelen. Dit is de ‘servet en tafellaken’-situatie die veel ngo’s kennen. Maar sinds kort heb ik een whizzkid, een handige jongen die wel kan omgaan met social media.
 
Mijn advies is: maak een beetje budget vrij voor desnoods een vrijwilliger die dit in de vingers heeft. Als je wilt dat de inhoud van je goede doel mensen bereikt, zul je wel moeten. Daarnaast heb ik me gerealiseerd dat mijn stichting niet dezelfde ‘profi’ uitstraling en presentatie hoeft te hebben als grote ngo’s. 
 
In mijn eigen werving ben ik juist heel persoonlijk. Ik benader alleen mensen en fondsen die ik zelf ken of die zich volledig op een lijn bevinden met wat ik zelf doe. (Ik doe dit nooit door een plan toe te sturen, maar altijd middels een persoonlijk gesprek.) 
Door dicht bij jezelf te blijven, trek je de mensen en fondsen naar je toe die hechten aan nauwe betrokkenheid bij een kleiner, lokaal opererend geefdoel (en niet bij een grote, meer abstracte organisatie). Daar ligt een taak voor fondsen en gevers: zich niet laten misleiden door flitsende marketing, maar te kijken naar het doel en de werkelijke kracht en inhoud van de projecten. 
 
Caroline Dusée is de oprichter van Stichting Victory for Equality in Zuid-Afrika. Voor dat doel werft zij aanvullende fondsen. Ze schreef deze column voor The Fundraiser magazine. ​Klik hier voor een abonnement of bestel hieronder losse nummers.
Ook een bijdrage schrijven? Klik hier.


Bestel nu het tijdschrift The Fundraiser / De Dikke Blauwe

Dit magazine kost € 8,95. Vul onderstaand formulier in en click op 'Nu bestellen'. Velden gemarkeerd met een rood streepje zijn verplicht. Verzendkosten binnen Nederland en België bedragen €2,50.
Ik bestel hierbij:





Voornaam
Achternaam
Organisatie
BTW-nummer
Adres
Postcode
Plaats
Telefoon
E-mail
Actiecode
Ik wil meer dan 1 exemplaar bestellen, namelijk:
Betalingsverplichting


 
gerelateerde items