Toon alles (2)

Linda: nee hè, niet weer die strijkstok!

3 maart 2016, 00:00
Linda de Mol bewijst goede doelen een heel slechte dienst met haar wervingscampagne
Linda de Mol bewijst goede doelen een heel slechte dienst met haar wervingscampagne
De strijkstok: dat hatelijke containerbegrip voor alle 'foute kosten', hij is er weer! LINDA.Foundation adverteert vanaf deze week met radiospots op 100% NL, Radio 538, Slam!, Radio 10, Veronica en Sky Radio. En initiatiefnemer Linda de Mol garandeert in die spots dat er niet één cent aan de strijkstok blijft hangen... Daar gaan we weer.
 
LINDA.foundation is een initiatief van Linda de Mol en het tijdschrift LINDA. De organisatie heeft tot doel ‘het creëren van meer begrip en vooral positieve actie creëren voor gezinnen met kinderen in Nederland die het financieel zwaar hebben.’ Dat klinkt direct al heel sympathiek, maar ook uitzonderlijk vaag. Waarover straks meer.
De foundation doet echter wel concrete dingen: ze geeft bonnenpakketten ter waarde van zeshonderd euro uit die besteed kunnen worden bij Albert Heijn, Hema, Intertoys en C&A. In 2013 is daar volgens de stichting ruim vier ton aan besteed. Niets mis mee toch?
 
In de donateurswerving begeeft Linda zich echter op hetzelfde spekgladde ijs waarop Alpe d’HuZes nog niet zo lang geleden bijna z'n nek gebroken heeft. Het is de bekende mantra van bijna alle nieuwkomers op de charimarkt: 'wij gaan het, in tegenstelling tot al die andere goede doelen, nu eens héél anders doen! '
 
Op de website van de stichting zegt Linda de Mol: ‘Omdat ik persoonlijk alle kosten van die stichting betaal, kan ik je echt garanderen dat minimaal honderd procent van jouw gift bij de gezinnen terechtkomt. En minimaal honderd procent klinkt alsof die gift ook meer kan worden, en dat is ook echt zo. En dat komt omdat bedrijven als Albert Heijn, Hema, Intertoys en C&A bereid zijn om meer op die giftcard te zetten dan dat wij ervoor betalen. Omdat zij het een heel mooi initiatief vinden, kunnen wij van iedere honderd euro van jou, bijvoorbeeld voor bijna honderdtwintig euro aan bonnen weggeven. Er blijft geen cent aan de strijkstok hangen. Sterker nog, bij de LINDA.foundation wordt jouw gift meer in plaats van minder en het komt in alle gevallen heel goed terecht.’
 
Nou, dat klinkt ontzettend goed toch? Wat is daar nou mis mee? Nou héél veel.
Fondsenwerving en goed doen is nooit gratis. Nooit geweest ook. Om je doelstelling te bereiken moeten er nu eenmaal kosten gemaakt worden. Daar heeft Linda wat op gevonden. Zij gaat deze kosten helemaal uit eigen zak betalen! Dat is mooi, want nu gaan alle donateursinkomsten voor honderd procent naar het goede doel! En dat betekent volgens Linda dat er bij haar stichting 'niets aan de strijkstok blijft hangen'.
 
Daarmee zegt De Mol dit: alle 'kosten van de stichting' (welke?) om dit initiatief mogelijk te maken zijn dus strijkstokkosten. Pardon? Kosten die samenhangen met je stichting 'strijkstokkosten' noemen?
Wat zeg je hiermee over andere goede doelen, die met minstens zoveel passie de wereld proberen te verbeteren, maar die geen suikertante hebben om 'strijkstokkosten' weg te poetsen? Bij die foute doelen blijft dus klaarblijkelijk heel wat aan de strijkstok hangen! Dat zijn dus goede doelen die te veel kosten maken. Nou, daar zouden wij ons geld niet aan geven hoor! Nee, dan LINDA.foundation, daar blijft ten minste helemaal nul procent aan de strijkstok hangen!
 
Deze achterbakse vorm van donateursmarketing is buitengemeen schadelijk. Die voedt de bijna onuitroeibare gedachte bij donateurs dat er 'goede' en 'foute kosten' zijn. Dat goed doen eigenlijk helemaal gratis behoort te zijn. Dat de betaling van professionals voor de uitvoering van vaak heel wat ingewikkelder werk dan dealtjes met grootgrutters afsluiten een verwerpelijke zaak zou zijn. Het is koren op de molen van mensen die menen dat goede doelen bestaan uit 'graaiers' en 'zakkenvullers'. De campagne van LINDA.foundation mikt duidelijk op de onderbuik en niet op het verstand.
 
En het is nog erger. De garantie dat 'honderd procent naar het goede doel gaat' zegt niets, maar dan ook hélemáál niets over het feit of dat doel ook bereikt wordt. Of het geld effectief wordt ingezet en of de interventies van de LINDA.foundation uiteindelijk wel positieve effecten hebben gerealiseerd voor de doelgroep. Dat wordt trouwens ook een knap lastige klus als je de doelstelling van de foundation leest. Daar een nulmeting op loslaten en kijken welke impact je realiseert na enige tijd...
 
Dat donateurs denken dat er bij goede doelen van alles aan de strijkstok blijft hangen, is niet per se en exclusief de schuld van LINDA.foundation: andere goede doelen maken zich hier ook schuldig aan. Maar helpen doet zo'n grijsgedraaide 'geen strijkstok-campagne' van LINDA.foundation niet. In haar marketingdrift om goed te doen voor eigen doel, worden collega-organisaties door Linda weggezet als foute kostenmakers. Dat is niet slim, niet collegiaal en bepaald niet sjiek. Jammer.    
 
gerelateerde items