‘Goede doelen: veel te winnen op Facebook'

9 maart 2017, 09:00
Walter van Kaam: 'Likes leiden tot meer bezoek en directe en indirecte donaties'
Walter van Kaam: 'Likes leiden tot meer bezoek en directe en indirecte donaties'
Fundraiser Online heeft de eerste kwartaalmeting van 2017 gepubliceerd van de Facebook Top 250. Grootste winnaar is wederom het Van Goghmuseum dat er in drie maanden tijd 329.138 likes bijkreeg. Overigens lieten veel organisaties groeicijfers zien, waaruit initiatiefnemer Walter van Kaam concludeert dat Facebook nog steeds in belang blijft toenemen.
 
Van Kaam hanteerde het afgelopen kwartaal voor het eerst een nieuwe meetmethode: organisaties die niet actief zijn en dus geen berichten plaatsen, worden niet opgenomen in de Top 250. Bovendien worden organisaties van de waarnemingslijst geschrapt als ze twee achtereenvolgende kwartalen niet actief zijn geweest. Van Kaam: ‘Dat heeft wat consequenties. Zo is Islamic Relief Nederland, ondanks meer dan voldoende likes (+ 60.000) niet langer opgenomen in de Top 250, omdat het sinds december 2015 niet meer post op Facebook.’
 
Flinke groei
Ondanks het schrappen door deze methode, is er flinke groei. ‘Constateerde ik bij de vorige meting nog een lichte groei, die is bij deze meting omgeslagen in een spectaculaire groei van liefst 710.632 likes. En had Islamic Relief (IR-NL) nog in deze telling gezeten was die groei nog 60.000 hoger geweest. Dit is zelfs de grootste kwartaalgroei die ik ooit gemeten heb’, aldus Van Kaam.
 

 

Natuur en milieu scoren
De verklaring van die groei is terug te vinden in het overzicht van de snelste groeiers van dit kwartaal. Van Kaam: ‘Meestal zien we daar dezelfde organisaties wel naar voren komen, maar dat is deze keer anders. Er zijn nu volstrekt nieuwe namen in deze lijst, zoals KWF, Cordaid en de Zonnebloem, die allen met grote sprongen voorwaarts gaan. Het resulteert dan ook in een nooit vertoond groeiaandeel van de top tien snelle groeiers van 71,1 procent. Opmerkelijk blijft in dat opzicht de positie van de sector Natuur & Milieu. Zij zijn met acht organisaties bij de grootste zeventien in de Top 250 terug te vinden. Daarmee blijven ze vooralsnog, overigens net als op Twitter, beduidend voorlopen op de andere sectoren.’
 
‘Likes leiden tot donaties’
Van Kaam: ‘Facebook blijft in belang toenemen, getuige de investeringen die erin gedaan worden. Uit het benchmarkonderzoek 'State of Digital Fundraising' bleek vorig jaar al dat volgers op Facebook uiteindelijk bijdragen aan een verhoogd bezoek aan de website en meer directe en indirecte donaties, dus zal dit proces zich ongetwijfeld voortzetten, aangezien er voor veel goede doelen sectoren nog wel wat te winnen valt.’
 


Klik hier voor de volledige Goede Doelen Facebook Top 250 van maart 2017.
 
gerelateerde items