Jaarverslag Greenpeace

30 juli 2017, 00:00
Jaarverslag Greenpeace

2016 was -wederom- een heftig jaar voor mens en natuur door grootschalige schending van mensenrechten, vernietiging van leefgebieden en steeds meer (CO2-) vervuiling. De Britten kozen voor de Brexit, terwijl er méér internationale samenwerking nodig is om de internationale milieuproblemen, zoals klimaatverandering, op te lossen. Met president Trump kozen de Amerikanen voor een klimaatscepticus, terwijl in 2015 het klimaatakkoord in Parijs nu juist een keerpunt leek te zijn.

Tegelijkertijd zagen we in Nederland de doorbraak van wind op de zee, aangejaagd door het Energieakkoord uit 2013. Resultaat is dat windenergie op zee indrukwekkend veel goedkoper is geworden, zodat het naar verwachting over zeven jaar goedkoper is dan kolenstroom. De energierevolutie is niet meer tegen te houden.

Internationaal werd er in de bescherming van de Noordpool een mijlpaal bereikt: Shell trok zijn boorplannen defnitief terug en Obama bekrachtigde dit door bedrijfsmatige exploitatie van het gebied voortaan te verbieden. En er was meer goed nieuws: in de Rosszee, voor de kust van Antartica, werd het grootste zeereservaat ter wereld ingesteld.

Ook wisten we de wereld op te schudden met de TTIP-leaks. We publiceerden geheime documenten waaruit bleek dat onze zorgen over diverse handelsverdragen terecht bleken. Aanpassingen aan het TTIP-verdrag zijn gemaakt, maar het verdrag met Amerika staat nog ‘on hold’. Een mooie kans om te laten zien hoe handel wél kan bijdragen aan klimaatbescherming, biodiversiteitswinst en een schoon milieu.

Mooie successen dus in een roerig jaar, alleen te bereiken door de continue steun van een groeiende groep mensen. We zijn blij dat we het afgelopen jaar weer nieuwe supporters mochten begroeten. Welkom! Ook zijn we verschrikkelijk trots op onze collega’s, vrijwilligers, donateurs, raad van toezicht en natuurlijk het netwerk waarin we ons begeven.

Uit de grond van ons hart: heel veel dank!

Anna Schoemakers en Joris Thijssen

Klik hier voor het volledige jaarverslag.