IDleaks reikt Hoogvlieger Award uit aan Hivos

11 juli 2016, 11:00
Hivos wint de IDleaks Hoogvlieger Award
Hivos wint de IDleaks Hoogvlieger Award
Hivos heeft de Hoogvlieger Award gewonnen voor de beste campagnespot volgens de Stichting IDleaks. IDleaks reikt deze award jaarlijks uit aan organisaties die campagnespots maken die volgens de stichting een genuanceerd en eerlijk verhaal vertellen. Hivos won de award voor de campagne die de erbarmelijke situatie van dienstmeisjes in de Golfregio aankaart.
 
IDleaks is sinds 2011 een platform voor professionals, studenten en geïnteresseerden in ontwikkelingssamenwerking dat zich inzet voor betere communicatie over landen in ontwikkeling en een open en genuanceerd debat over ontwikkelingssamenwerking. ‘Dit is hard nodig omdat de gemiddelde Nederlander te vaak geconfronteerd wordt met een eenzijdig en stereotyperend beeld over ontwikkelingslanden en hun inwoners, bijvoorbeeld dat van armoede, honger en ziekte’, meldt de stichting. IDleaks helpt ontwikkelingsorganisaties en de media hun doelgroep beter te informeren om zo eenzijdige beeldvorming tegen te gaan. Onderdeel van het werk van IDleaks is het jaarlijks uitreiken van de Hoogvlieger Award en de Vlieg In Het Oog Award.
 
Hivos filmde voor hun Help de Hulp-campagne reacties van voorbijgangers op een fictief uitzendbureau voor Aziatische dienstmeisjes die voor slechts twee euro per uur aan het werk konden. Dit is het lot van naar schattig 500.000 Aziatische dienstmeisjes die onder valse voorwendselen naar de Golfregio gelokt worden en daar onder erbarmelijke omstandigheden werkzaam zijn. De jury prees de goede casting van de video en het feit dat het probleem in een Nederlandse setting werd geplaatst.
 

 
IDleaks reikte ook de Vlieg In Het Oog Award uit. Deze award wordt uitgereikt aan organisaties die juist tekortschieten in het overbrengen van hun boodschap. Save The Children mocht deze award in ontvangst nemen voor hun video van Jon. De jury vond dat de context van het probleem ontbrak en dat de video niet meer van deze tijd is. ‘In alle eerlijkheid is het gewoon net als de Ariel-reclame: niemand zal beweren dat het prettig is om hiernaar te kijken, maar het verkoopt wel’, reageerde directeur Pim Kraan van Save The Children.
 

gerelateerde items