Goede doelen en bedrijven: een huwelijk uit de hel

27 juni 2019, 06:04
Goede doelen en bedrijven: een huwelijk uit de hel
Goede doelen en bedrijven: een huwelijk uit de hel
Onlangs werd het advies van de ‘Werkgroep Bedrijven’ van ‘De Toekomst van Fondsenwerving’ gepresenteerd. De belangrijkste tip: goede doelen moeten de taal van bedrijven leren spreken en leren om te ‘daten’. Waar zal ik beginnen in deze willie wartaal?
 
Reageren? Mail ons, of reageer via TwitterFacebook of Linkedin.
 
Misschien hier. De ‘taal van bedrijven’ hoef je niet te leren. Die kennen we al. Daar is namelijk geen woord Mandarijn bij. Deze lineair opwaartse spreadsheettaal heet Proffit. Bedrijven zijn op aarde om winst te maken voor de rupsjenooitgenoeg aandeelhouders. Dan komt er een hele tijd niets. En dan nog steeds niets. Die taal dus.
 
Hoho Schuringa, het gaat bedrijven tegenwoordig niet alleen om financiële  winst, maar toch ook ‘maatschappelijke winst’ zeker!
Inderdaad: bijna elke corporate heeft wel een Maatschappelijk Verantwoord Betrokken Social Responsibility People Planet Officer.
Die MVBSRPPO is meestal een bedrijfskneus of prepensionado die in een sneu kantoortje met veel vingerplanten een beleidsplan mag verzinnen waarin staat hoe het bedrijf de door hen zelf verkankerde natuur een enorm goed hart toedraagt.
 
Daartoe gaat het gehele MT een dag per jaar wilgen knotten. Nou ja een dag. Een uurtje stunten met een kettingzaag en dan hop aan de happy hour in een partytent, waar de wilde dieren maar even een dagje omheen moeten lopen.
Het bedrijf voelt zich zó maatschappelijk betrokken dat de werknemers in staat worden gesteld om in de baas z’n tijd zomaar een week per jaar goed te doen. Dat heet werknemersvrijwilligerswerk: een Scrabblewoord dat betekent dat je uiteindelijk minimaal een week per jaar moet overwerken in je privétijd om de excellsheets wel in de juiste opwaartse trend te houden.
 
En wat gewoon van giften aan goede doelen?
Wie het woord cash gebruikt tijdens een scrum (interne oploop zonder stoelen), wordt snel fulltime vrijwilliger in honderd procent van z’n eigen tijd, want geld geven? Daar zijn bedrijven niet van! Dat is zoooooo 2018-filantropie. Het gaat juist om het matchen (kots) van core competence (snel een nieuw teiltje) en het verbinden (gauw de EHBO-doos) op purpose en values.
Purpus en veljoes. Deze toffe turbobraaktaal moet verhullen dat bedrijven graag aan contantloze filantropie doen. Op de eerste rang zitten in de persberichten voor de Piepel en de Plennit, maar even handig naar het toilet als de portemonnee van de Proffit getrokken moet worden.
 
Beste mensen: het is eigenlijk supersimpel. Goede doelen hebben kennis over de maatschappelijk betrokken wereld, maar geen geld. Bedrijven hebben geld, maar geen weet over hoe ze maatschappelijk bij de wereld betrokken moeten worden. Gelijk oversteken graag. En verder kein geloel. Zou je denken.
 
Nee, dan de goede doelen. Die tijgeren door hun eigen waterpoep naar een koffietje met de assistent van de medewerker van de ondersteunende staf van de directie. En daar is nu een advies voor van ‘De Toekomst van Fondsenwerving’. De goede doelen moeten leren ‘daten’ met bedrijven. Daten? Met bedrijven? Alsof je je dochter van zestien bij een parenclub of matrozenparty aflevert. Of in een Tindergroep met ex-TBS’ers. Mooie Toekomst is dat. Dood in een greppel, zul je bedoelen.
 
Maar het is vooral de omgekeerde wereldBedrijven zouden moeten leren aan te kloppen bij goede doelen. Om van hen te leren hoe je echt maatschappelijk betrokken kunt zijn. Om die gouden kennis vervolgens marktconform te belonen. In contante pegels graag. En nou opzouten met je contanloze filantropie van likmevestje. Betalen kreng.
 
Schuringa laat daarom graag deze landelijke AMBER ALERT uitgaan: VERMIST. Goed doel. Jong nog. Voor het laatst gezien op een date bij SHELL Hoofdkantoor. Heeft u het goede doel recent gezien, of onlangs verdacht horen praten over Purpus en Veljoes? Of heeft u informatie over de huidige verblijfplaats van het goede doel? Bel dan direct de landelijke alarmlijn voor bedrijfsongevallen.
 
Mijn dating-advies: als je dan toch zonodig moet trouwen met bedrijven, wat echt überstom is, dan in elk geval in gemeenschap van geld. 
 
►Weet u zeker dat u meer columns wilt lezen van DDB's ir. Han A. Schuringa jr.? Echt? Klik hier.
gerelateerde items