Het Dr. Oetker-effect

Het Dr. Oetker-effect
Het Dr. Oetker-effect
22 februari 2007
Opinie | | Governance & Finance

Kort geleden is Dr. Oetker overleden. De kracht van Dr. Oetker was het verse eitje dat aan zijn recept toegevoegd moest worden. Het was voor Dr. Oetker makkelijk om eipoeder toe te voegen aan de cakemix (voor de smaak geen verschil).

Maar een "vers eitje" heeft twee effecten; allereerst het "vers" effect en ten tweede het "ownership" effect. Door aan een fabrieksproduct zelf iets toe te voegen wordt het blijkbaar toch "jouw" cake in plaats van een cake uit een pakje.

Zo ook bij een Fonds op Naam. Het adviesje komt van dezelfde band af rollen als bij de fabriek die de Fondsen op Naam administratief regelt. Maar het lijkt nu anders. Je voelt bijna weer directe betrokkenheid en ziet waar je geld aan wordt besteed. Dat fenomeen kan ook in andere sectoren gebruikt gaan worden. Bijvoorbeeld in de sector ontwikkelingssamenwerking. Daar zie je geen -nauwelijks- fondsen op naam bij grote organisaties als Novib en dergelijke. Maar in die sector starten teveel mensen hun eigen Fonds (stichting).

Ondanks het feit dat volgens sommigen ontwikkelingshulp een vak is -maar waar kun je het dan leren- is de trend van "verbeter de wereld, begin zelf" niet meer te stuiten. Recent bleek uit onderzoek dat het publiek grote organisaties op het gebied van ontwikkelingshulp wantrouwt. Toch nam het donatievolume aan deze clubs toe. Daar werden allerlei verkeerde conclusies uit getrokken. Een toename aan donaties van 100 naar 103 zegt helemaal niets. Het had een toename kunnen zijn van 100 naar 125. Maar het verschil is nu naar stichting "Erwtjes voor Eritrea" gegaan. Zo zijn er veel kleine stichtingen die veel mensen en geld weten te binden. Ze zijn transparant en hun toegevoegde waarde is, vanuit het oogpunt van de gever, zeer goed zichtbaar. Ze missen vaak maar één ding; het Dr. Oetker effect. Zodra de oprichters van deze kleine stichtingen het Dr. Oetker effect onder de knie krijgen kan het hard gaan. Dus geldgevers niet meer mee laten bakken aan de cake van Dr. Oetker, maar ze hun eigen cake laten bakken. Madonna haar eigen adoptiekind uit Malawi, Ophra haar eigen school in Zuid Afrika en geldgevers hun eigen eitje bij het recept zodat het hun school of hun ziekenhuis gaat worden. Iedereen gelukkig, nou maar hopen dat die cake-eters het lekker vinden.....