Het Calimero-effect

Het Calimero-effect
Het Calimero-effect
22 november 2012
Opinie | | Governance & Finance

Behalve voor een klein kopgroepje goede doelen en vermogensfondsen staat verduurzaming van de financiën door de filantropiesector niet hoog op de bestuursagenda. Zoveel wordt wel duidelijk uit recent onderzoek naar duurzaam beleggenbij goede doelen en vermogensfondsen door de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). Oorzaken? Angst voor reputatieschade (het Zembla-effect), geen kennis in huis, geen of onvoldoende kennis bij de vermogensbeheerder (volgende week meer over het specifieke onderzoek hiernaar), geen bedding in overall MVO-beleid, nog steeds denken dat groen beleggen minder rendeert, en vooral: het Calimero-effect.Actief aandeelhouderschap en ‘mission related engagement’ zijn voor vrijwel alle charitatieve organisaties een echte ver-van-mijn-bed-show. Wat kunnen kleine aandeelhoudertjes nou doen tegenover die machtige for profits? Pardon? Organisaties die zijn opgericht om het leven op onze planeet een stukje beter te maken, soms met een achterban van honderdduizenden donateurs, kunnen natuurlijk wel degelijk hun invloed aanwenden. En al helemaal als dat in gezamenlijkheid zou gebeuren. Goede doelen en vermogensfondsen kunnen veel meer bereiken door met gerichte keuzes hun belegd vermogen te laten bijdragen aan hun ideële missie. Zo kunnen maatschappelijke instellingen meer doen aan actief aandeelhouderschap, waarbij stemrecht uitgeoefend wordt en de dialoog wordt aangaan met bedrijven zodat die sneller en meer verduurzamen. Charitatieve organisaties zijn change makers: ze moeten het alleen af en toe even gezegd worden.