‘Goede doelen weten nog steeds niet wat ze met Facebook aan moeten’

31 juli 2017, 09:00
‘Goede doelen weten nog steeds niet wat ze met Facebook aan moeten’
‘Goede doelen weten nog steeds niet wat ze met Facebook aan moeten’
Walter van Kaam is de afgelopen maanden weer druk geweest met het samenstellen van zijn kwartaalmeting de Goede Doelen Facebook Top 250. Ondanks een enorme groei in het aantal likes, constateert Van Kaam dat het nog beter kan. ‘Uiteindelijk gaat het er om hoe dat bereik zich vertaalt naar de doelstellingen van de organisatie. Ruim tien jaar na de introductie van Facebook lijken goede doelen nog altijd niet te weten wat ze er mee aan moeten.’
 
In de Goede Doelen Facebook Top 250 van juni is een aantal verschuivingen te zien. Zo is er zevental nieuwe vermeldingen: Lucille Werner Foundation, Hospitaalbroeders, Diva Dichtbij, Oogfonds, Het Flevo-Landschap, Siriz en Fairwork. Zij komen in de top 250 terecht omdat een aantal stichtingen die de vorige keer vermeld werden, niet voldoende actief zijn geweest. Zij hebben de afgelopen drie maanden of langer niet gepost of hadden een te lage groei. De ondergrens voor opname is inmiddels gestegen van 1.694 naar 1.775 likes.


 


Ongekende stijging
De kwartaalgroei is met 550.510 likes gestegen naar een totaal van ruim 8,4 miljoen. Van Kaam: ‘Op het eerste gezicht niet eens zo bijzonder, maar net onder het oppervlak zien we wel iets bijzonders. Zonder de gekende 'witte raaf' Van Gogh Museum, is de groei met 462.740 likes ongekend. Die zag ik nog nooit eerder. Daarbij valt vooral op dat de groei, ondanks enkele uitschieters, ook nog eens breder dan normaal over de diverse organisaties verdeeld is.’
 
‘Inzet Facebook helpt’
Van Kaam concludeert dat de aandacht voor Facebook blijft toenemen. ‘Tekenend voor die groei is misschien wel de waarneming dat nr. 51 op de lijst inmiddels 37.133 likes nodig heeft, waar dat er bij de vorige meting nog maar 31.826 waren. Een groei van 16,7 procent. Maar bereik is natuurlijk nog maar de eerste stap bij de inzet van sociale media. Uiteindelijk gaat het er om hoe dat bereik zich vertaalt naar de doelstellingen van de organisatie. Blijkbaar hebben partijen er inmiddels vertrouwen in dat de inzet van Facebook hen daarbij echt helpt.’
 
Adaptief vermogen van de sector
‘Des te opmerkelijker is het dat die visie niet nog veel breder gedragen wordt. Want dergelijke groeicijfers zien we zeker niet meer terug bij de nr. 151 op de lijst. Uiteindelijk is de groep echte groeiers toch maar beperkt tot circa honderd tot honderdvijftig organisaties. Facebook werd in 2004 opgericht en begon in 2006/07 echt te groeien. Ruim tien jaar na dato weet het overgrote deel van de goede doelen dus nog altijd niet wat ze er mee aan moeten. Wat zegt dat over het adaptief vermogen van onze sector? Het is iets om over na te denken deze zomer’, aldus Van Kaam.
 
Klik hier voor de Goede Doelen Facebook Top 250 van juni 2017.
 
♦DDB Journaal is met zomerreces, maar wilt u toch het filantropienieuws volgen? Neem dan een gratis abonnement op DDB Daily: elke dag om 12.00 uur het laatste nieuws in uw mailbox. Voor kosteloos abo: klik hier.
 
gerelateerde items