Toon alles (2)
Redactie Dikke Blauwe

The Fundraiser nummer 3

22 september 2018, 05:00
The Fundraiser nummer 3
The Fundraiser nummer 3
De derde editie van The Fundraiser is verschenen en inmiddels bij alle abonnees op de deurmat gevallen. Daarin onder meer de resultaten van de enquête over diversiteit en onder meer de volgende artikelen:

Tom Oostrom: ‘Gezondheidsfondsen zouden meer risico mogen nemen’ 
Je hoort het zelden: een fondsenwervende organisatie die een bedrijf opzet – met geld van donateurs en verzekeraars. De Nierstichting riep een bedrijf in het leven dat een draagbare kunstnier ontwikkelt. Tom Oostrom: ‘Juist met privaat geld kun je initiatieven nemen die anderen laten liggen.’ 
 
Samen voor duurzame energie: Het burgerinitiatief Enecooperatie 
Nederland loopt op het gebied van duurzame energie achteraan in Europa. Gaan we de klimaatdoelen wel halen? Een burgerinitiatief dat zich daarvoor inzet is Enecooperatie, dat groenestroomleverancier Eneco groen moet houden. Oprichter Jan Willem Zwang licht toe hoe de coöperatie dit denkt te bereiken. 
 
Gever en Werver: Een muziekinstrument schenken
Fondsenwerver en donateur: als er geen klik is tussen die twee, komt er meestal geen gift tot stand. Wat vinden gevers belangrijk in het contact met een werver, en hoe wordt de relatie onderhouden? Deze keer: het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds en Jan Willem Steffelaar, schenker van een fortepiano uit 1790.
 
Platform De Toekomst van Fondsenwerving: hoe staat het ermee?
Een jaar geleden startte het initiatief De Toekomst van Fondsenwerving, om meer donateurgerichte manieren van fondsenwerving te stimuleren bij goede doelen. Hoe staat het na een jaar met deze beweging? Eind september presenteren de oprichters een kort onderzoek naar de mate waarin ngo’s hun relaties al dan niet centraal stellen.
 
Hotel con Corazón: Sociale onderneming ten bate van onderwijs in Zuid-Amerika
Ze wilden ‘iets voor de wereld doen’, de ICT-ers Marcel Zuidhof  en Onno Oostveen. Als dertigers met goed betaalde banen in het bedrijfsleven besloten zij in 2006 om zich in te zetten voor beter onderwijs in Zuid-Amerika, een gebied waarmee zij tijdens reizen hadden kennisgemaakt. ‘Het moest iets zijn waar we niet steeds opnieuw geld voor hoefden te zoeken’, vertelt Marcel Zuidhof twaalf jaar later. ‘De bedoeling was dat ons initiatief zichzelf zo snel mogelijk kon bedruipen.’
 
Als goed doel samenwerken met bedrijven: hoe doe je dat? 
Maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) wint aan populariteit bij bedrijven, zowel bij multinationals als het mkb. Geven in Nederland laat zien dat bedrijven in 2013 nog 1,3 miljard aan donaties en sponsoring spendeerden, terwijl dat in 2015 is gestegen tot meer dan 2 miljard. Het is de tweede bron van inkomsten voor goede doelen in Nederland. Maar een ingang vinden bij bedrijven is niet eenvoudig, en goede doelen opereren heel anders dan ondernemingen. Lonneke Roza doet onderzoek naar deze partnerschappen en geeft tips.
 
Uit de bestuurskamer: ‘Geld binnenhalen is niet primair het doel’
Steun voor fondsenwervers vanuit de board room van hun organisatie is van groot belang voor succesvolle werving. In deze rubriek interviewen we daarom voorzitters van besturen en raden van toezicht over hun inzet voor de fundraising van hun goede doel. Deze keer Ila Kasem, voorzitter van het bestuur van Amnesty Nederland.

The Fundraiser Bliksemenquête nummer 3
In de derde enquête nieuwe vragen met als focus: praten fondsenwervers mee aan de directietafel? Onderzocht wordt hoeveel invloed fondsenwervers hebben binnen de organisatie. Laat het weten via deze link.

Wilt u deze artikelen lezen? Neem dan nu een abonnement op The Fundraiser. U krijgt dan vier nummers van het magazine, gratis toegang tot alle artikelen op de website en wekelijks de digitale nieuwsbrief The Fundraiser Weekly. Klik hier voor meer informatie.



 
gerelateerde items