Toon alles (3)

Wat zijn de succesverhalen uit België op het vlak van fondsenwerving?
‘Er zijn veel mooie giften die veel goeds doen, maar nooit wereldkundig worden. Hét succesverhaal is zonder twijfel Testament.be. JanRachels, éminance grise van de Belgische fondsenwerving heeft het in 2009 opgezet. De nationale campagne Testament.be met 120 deelnemende goede doelen - waaronder ook culturele - bleek een schot in de roos. In de afgelopen tien jaar is Testament.be uitgegroeid tot de grootste nationale gezamenlijke campagne ooit in België rond nalatenschappenwerving. In 2018 alleen al trok hun Salon van het Testament 2.500 gasten, potentiële gevers die ter plekke konden kennismaken met al die organisaties én een persoonlijk gesprek konden hebben met een van de 40 notarissen en juristen ter plaatse. Dat was een ongekend succes. Bovendien dragen hun campagnes bij aan de bewustwording dat iedereen in België kan geven. Die sensibilisering is van niet te onderschatten belang.’ 
 
En waar liggen de uitdagingen?
‘Fondsenwerving in België heeft meer dan één uitdaging. Zeker voor culturele organisaties is nu de opdracht om het grote publiek ervan bewust te maken dat zij aanvullende financiering uit filantropie en sponsoring nodig hebben. Daarnaast kunnen veel organisaties nog winst behalen als ze professionaliseren, maar wordt dat door de sector zelf vaak gezien als een kostenpost in plaats van een investering die zich terugbetaalt.
In de dagelijkse praktijk van het fondsenwerven zijn de uitdagingen talrijk. Zoals aangegeven is het vinden van goede fondsenwervers een groot probleem. Bovendien is bij veel organisaties de lokale, regionale of federale politiek nooit ver weg. De vele politieke spanningen en tegengestelde belangen die er daar zijn, hebben helaas ook hun weerslag op de fondsenwerving. We hebben al een aantal grote giften op het laatste moment zien afspringen door politieke onenigheid of tegenstellingen in organisaties.’ 

Emolife Belgium 
Emolife Belgium is in 2009 opgericht door Griet Dobbelaere en Jan Rachels als een coöperatieve vennootschap. Drijfveer is om de fondsenwerving van Belgische filantropische en culturele organisaties te professionaliseren, o.a. via training, advies en implementatie. www.emolife.be

Dit interview verscheen ook in het gedrukte kwartaalmagazine The Fundraiser, dat vanaf editie 6 zal verschijnen als gecombineerde uitgave van De Dikke Blauwe en The Fundraiser. Je kunt losse edities hieronder bestellen.

Bestel nu het tijdschrift De Dikke Blauwe

Dit magazine kost € 8,95. Vul onderstaand formulier in en click op 'Nu bestellen'. Velden gemarkeerd met een rood streepje zijn verplicht. Verzendkosten binnen Nederland en België bedragen €2,50.
Ik bestel hierbij:






Voornaam
Achternaam
Organisatie
BTW-nummer
Adres
Postcode
Plaats
Telefoon
E-mail
Actiecode
Ik wil meer dan 1 exemplaar bestellen, namelijk:
Betalingsverplichting


 
3/3
gerelateerde items