Onvoorspelbaar een keer wees!

24 februari 2016, 18:00
Spaar ze allemaal.
Spaar ze allemaal.
Goede doelen zouden hun creatief-activistische kant meer moeten ontdekken. Dus niet aktivisties zoals Greenpeace. De voorspelbaarheid van die organisatie is intussen legendarisch. Multinationals staan tegenwoordig al klaar met trappetjes en extra sloten om de Greenpeace-medewerkers in hun benarde positie te helpen. Daar blijven die activisten dan - door iedereen vorstelijk genegeerd - een weekje of wat versterven, zoals wild dat na de jacht wordt opgehangen. Niemand die zich er nog druk om maakt.
Maar dan Wakker Dier. Dat opent de frontale aanval op MacDonald’s met een ludieke televisiereclame waarin aandacht wordt gevraagd voor het dierenleed dat schuilgaat achter de productie van plofkippen. Die worden gebruikt in allerlei MacDonald’s producten, zoals de gecremeerde steunzolen (hamburgers) en gefrituurde taai-taai (nuggets).
Met de slogan 'Plofkipjes, spaar ze allemaal!' haakt Wakker Dier aan bij de niet afbreekbare plastic kinderspeeltjes die McDonald’s in de Happy Meals stopt en die bij consumptie dezelfde smaaksensatie opleveren als de vette leuninkjes die onder de naam franse frietjes over de toonbank gaan. In de commercial figureren een kreupele Cripple, een volgevreten Fatty, een oververhitte Puffy en Blisty, een kip met voetzweren.
Actievoeren en humor, het is een winnend duo. Daar kan Greenpeace wat van leren. Ik wil wel een workshopje geven. Op het programma staat o.a. een cursus 'IJsberen voor Politici'. Ook gaan we rubberboten opblazen met Bekende Nederlanders die voor het Longfonds heel lang hun adem proberen in te houden. En nog iets met een betonschaar en DDB-uitgever Johan Dijk, maar dat blijft een verrassing.
 
 

 
gerelateerde items