Donateursvertrouwen stijgt: Hoe jonger, hoe positiever

26 april 2012
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

AMSTERDAM (26 april) - Het donateursvertrouwen is het afgelopen kwartaal met negen punten gestegen. Dit in tegenstelling tot het consumentenvertrouwen, dat nog verder wegzakte tot -39. Deze cijfers blijken uit de kwartaalmeting van het Nederlands Donateurspanel.

Het donateursvertrouwen heeft vaker een opleving laten zien in het begin van het jaar. Dus of de stijging door zal zetten of slechts lentekriebels zijn, valt nog te bezien. Zeker is dat de stijging van het donateursvertrouwen vooral te danken is aan mensen die verschuiven van negatief naar neutraal. Zo denkt nu bijvoorbeeld 64 procent van de mensen dat de Nederlandse bevolking in de afgelopen maanden minder is gaan geven aan goede doelen, terwijl dat in de vorige meting nog 71 procent was.

Verwachting
Ook de verwachting van mensen voor de donaties aan goede doelen voor de komende twaalf maanden is minder somber. Eenzelfde 64 procent denkt dat de Nederlandse bevolking minder zal gaan geven, in december vorig jaar dacht 79 procent hier nog zo over. Over de eigen bestedingen aan goede doelen voor het komende jaar zijn de verwachtingen ongeveer gelijk gebleven: 29 procent verwacht minder te zullen geven.

Hoe ouder, hoe minder vertrouwen
Het Nederlands Donateurspanel heeft zich het afgelopen kwartaal speciaal gericht op jongvolwassenen. Er zijn gesprekken gevoerd met twee leeftijdsgroepen: tussen de 18 en 24 jaar en tussen de 25 en 34 jaar. Het donateursvertrouwen laat duidelijke verschillen zien tussen de leeftijdscategorieën. Zo laat de groep van 18 tot 24 jaar een score zien van -20 en is daarmee veruit het hoogst. Naarmate men ouder wordt, wordt men negatiever. Tot zelfs een score van -55 bij de groep van 55 jaar en ouder.

Zonde van het geld
Opvallend is dat de jongste goede doelen associeert met ‘geld geven’. Dat is ook de reden waarom ze niet geven: ze vinden het zonde van het geld. De groep van 25 tot 34 jaar lijkt in veel opzichten op de jongste groep, maar wordt al flink kritischer: ze hebben meer twijfels, gaan er minder snel vanuit dat het wel goed is en vinden het minder nuttig. Maar het lijkt hier minder om geldargumenten te gaan. Ouderen denken dat jongeren niet aan goede doelen geven, omdat ze nog niet weten hoe goed ze het hebben. Bijzonder is dat de jongeren zelf toegeven dat hun eigen belang voorop staat en dat ze het geld liever aan zichzelf spenderen.

Klik hier om het gehele rapport te downloaden.