Toon alles (1)

Donateurs zijn oliedom

28 mei 2015, 04:00
De donateur heeft het weer gedaan.
De donateur heeft het weer gedaan.
Mensen associëren Afrika eenzijdig met honger en rampen, en hebben het continent opgegeven, met uitzondering van het Krüger Wildpark en enkele geaircode ressorts. Wie is schuldig aan deze eenzijdige beeldvorming? Mirjam Vossen promoveerde erop en keek wie de zwarte piet moet krijgen: de media of de goede doelen. Daar gaan we.
Goede doelen gebruiken al heel lang géén zielige plaatjes meer. Kranten en tv wel: die grossieren in kinderen met vieze vliegjes en oedeembuikjes. Daardoor lijkt het alsof de ellende in ontwikkelingslanden even groot blijft. Hoe vaak je ook geeft aan hulpclubs, de oedeembuikjes blijven maar doorkomen op onze schermen. 1-0 voor de goede doelen.
Maar media vertellen ons dat problemen in Afrika te maken hebben met volledig doorgerot bestuur, dictators die scheeflopen van de nepmedailles en oorlogen om god weet wat. Ontwikkelingshulp wordt daardoor afgeroomd door een eindeloze rij zakkenvullers. Goede doelen negeren dit onderwerp in hun communicatie volledig. Behalve het bestaan van vieze vliegjes zijn zwijg- en smeergeld bij hen ook in de ban gedaan. Goede doelen laten uw giften miraculeus vanuit de collectebus door engeltjes naar arme kinderen vliegen. Maar hoe vaak je ook geeft aan hulpclubs, de lokale zakkenvullers blijven maar doorkomen op onze schermen. Doelpunt voor de media.
Over deze 1-1 tussenstand: zowel media als goede doelen bedienen de uitersten in het spectrum voor beeldvorming. Daardoor ontstaat een perfect evenwicht en worden beide zijden van de medaille consequent aan het gevende publiek gepresenteerd.
Het eindoordeel: de hardnekkig negatieve beeldvorming over Afrika is geheel de schuld van die oliedomme donateurs.
gerelateerde items