Toon alles (2)

Donateurs van morgen: hoe bereik en betrek je jongeren?

13 februari 2019, 17:00
Donateurs van morgen: hoe bereik en betrek je jongeren?
Donateurs van morgen: hoe bereik en betrek je jongeren?
Goede doelen en fondsenwervende non-profits, zoals kunst- en cultuurinstellingen, zijn zich bewust van het feit dat voor duurzaam draagvlak ook geïnvesteerd moet worden in jongeren. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan: hoe bereik en betrek je ze bij jouw idealen? Er wordt op de tweede Dag van het Mecenaat niet alleen óver, maar nadrukkelijk ook mét deze doelgroep gesproken en er komen inspirerende cases voorbij: een must voor iedereen die fondsen werft, niet alleen in de cultuursector.
 
Het programma is opgebouwd rond drie thema’s: 
1. Nieuwe publieksgroepen: etnische jongeren & first time visitors
2. Jonge gevers: hoe vind je ze, hoe bind je ze? 
3. Kortingen voor jongeren: wel of niet, en wat levert het op? 

Nieuwe doelgroepen bereiken
Het binnenhalen van nieuwe doelgroepen is voor de meeste organisaties een flinke uitdaging. Een van de organisaties die hierin veel heeft geïnvesteerd is het Van Gogh Museum. Het museum startte in 2017 met Van Gogh verbindt, een project dat etnische jongeren moest uitnodigen het museum te bezoeken. Het werd een succes en Directeur Publiekszaken Milou Halbesma (foto) gaat vertellen hoe nieuwe publieksgroepen zijn bereikt, met 2,2 miljoen bezoekers vorig jaar als resultaat. Programmamanager Martin van Engel licht toe hoe het project verlopen is en deelt de inzichten die de impactmeting door de Erasmus Universiteit oplevert.
 
Het Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) werkt in co-creatie samen met jonge bezoekers bij het organiseren van events in kunstorganisaties. Accountmanager Marije Huijs legt uit hoe CJP hen betrekt bij het scheppen van een sfeer en benadering die first time visitors wél aanspreekt.
 
Hoe houd je nieuwe donateurs vast?
In een maand tijd driehonderd nieuwe donors binnenhalen, het lukte Sanquin met een nieuwe strategie: de inzet van een computergame. Ruben Houkes van sportmarketingbureau 2Basics bracht een unieke samenwerking tot stand tussen Sanquin en Riot Games, de uitgever van het populaire League of Legends spel: #myfirstblood. Hiermee werd een link gelegd tussen het voor de eerste keer bloed geven en een belangrijk spelelement van League of Legends: ‘first blood’. Als dank kregen de gamers een in-game incentive. Het bleek een succesvolle strategie: de campagne leverde in de eerste maand maar liefst driehonderd nieuwe donors op. Een van die donors zal tijdens de Dag van het Mecenaat vertellen wat hem over de streep trok. En nog belangrijker: Chantal van den Berg van Sanquin vertelt hoe ze deze nieuwe groep donoren probeert vast te houden met een loyalty-programma.
 
Bij crowdfundingplatform voordekunst weten ze alles over het binnenhalen en vasthouden van nieuwe donateurs. Sinds de oprichting hebben meer dan 200.000 donateurs ruim 21 miljoen euro gedoneerd. Hiermee zijn 3.500 campagnes succesvol gefinancierd. Oprichter en directeur Roy Cremers licht de meest opvallende trends en ontwikkelingen nader toe en deelt zijn visie over het belang van crowdfunding als onderdeel van filantropie.
  
Incentives bieden, levert dat wat op?
Van jongerenvereniging Entrée zijn vooral studenten tussen de 18 en 25 jaar lid. Zij kunnen Het Concertgebouw in Amsterdam met flinke korting bezoeken. Charlotte Wichers Hoeth, de marketeer van Entrée, vertelt hoe zij jonge muziekliefhebbers benadert en (ver)bindt. 
Coördinator Micha Windgassen en lid van de Jongerenraad Felix Welsink van de Jongerenraad van Entrée vertellen waarom zij zich inzetten voor deze kring van muziekliefhebbers. De drie sprekers gaan in gesprek met andere non-profitorganisaties die jongerenprogramma’s ontwikkelden en delen hun ervaringen.
 
Bij TivoliVredenburg wordt voor iedere doelgroep een aparte benadering en huisstijl ontwikkeld. Manager marketing en communicatie Lieke Timmermans legt uit hoe muziekplatform TivoliVredenburg hiermee jaarlijks 1,2 miljoen bezoekers trekt. Alle generaties worden bereikt, van studenten en Marokkaans-Nederlandse jongeren tot 70+ senioren. Development manager Michiel Huisinga gaat in gesprek met een jongere major donor over de motivatie om het muziekcentrum te steunen.
 
Het beroep Fondsenwerver, wat vinden we ervan?
We weten opvallend weinig van fondsenwervers in de Nederlandse goededoelensector. Zijn fundraisers inderdaad - zoals vaak gedacht- overwegend vrouw? Wat is het opleidingsniveau, werkveld en salaris of jaarinkomen? The Fundraiser magazine vroeg het de abonnees in de eerste van een serie enquêtes. Renée Steenbergen, hoofdredacteur van The Fundraiser, maakt tijdens de Dag van het Mecenaat de resultaten bekend van de grote enquête over het beroep fondsenwerver en gaat hierover met de zaal in discussie.
 
Bij de enquête, die in vier delen onder fondsenwervers werd verspreid, lag de focus op het boven water krijgen van een aantal basisgegevens: is fondsenwerving een vrouwenberoep, hoe zit het met diversiteit, hoeveel invloed heeft de afdeling fondsenwerving eigenlijk en wat zijn volgens fondsenwervers de trends en toekomstverwachtingen voor het vak?
 
 

HET PROGRAMMA
13:30 uur: Ontvangst en registratie 
14:00 uur: Dagvoorzitter dr. Renée Steenbergen leidt het thema in: Wat weten we uit onderzoek over bezoek- en donatiegedrag van jongeren tot 25 jaar en de groep van 25 tot 35?

Thema 1: Nieuwe publieksgroepen: etnische jongeren & first time visitors
14:10 uur: Cultureel Jongeren Paspoort (CJP)
14:30 uur: Van Gogh Museum

Discussie met de zaal
Hoe maak je een integraal beleid voor al je publieksgroepen? 
Leer van elkaars ervaring, ook van wat (nog) niet lukte.

Thema 2: Jonge gevers: hoe vind je ze, hoe bind je ze? 
14:50 uur: voordekunst
​15:10 uur: Sanquin

15:30 uur: Pauze & Netwerken
 
15:50 uur: Renée Steenbergen introduceert het derde thema van de dag: 

Thema 3: Kortingen voor jongeren: wel of niet, en wat levert het op?
16:00 uur: TivoliVredenburg
16.15 uur: Jongerenvereniging Entrée van KCO/Concertgebouw

16:45 uur: In gesprek met de zaal: discussie

Aanmeldformulier Dag van het Mecenaat 2019 via De Dikke Blauwe

De bijdrage in de kosten bedraagt €95,- excl. btw. U kunt uw aanmelding annuleren tot 1 maart aanstaande. Daarna worden kosten in rekening gebracht.
Aanhef


Voornaam
Achternaam
Organisatie
Functie/rol
Adres
Postcode
Woonplaats
E-mail
Telefoon
Referentie voor op uw factuur
Betalingsverplichting

Annuleringstermijn


 
gerelateerde items