Toon alles (2)

Dit moet je lezen: nieuwe sensationele top vijf fondsenwervingstrends!

17 oktober 2019, 06:03
Dit is waarschijnlijk het grootste fondsenwervingskanaal in Nederland: het Emmer Compascuümer Nauw. Op de bodem van dit kanaal liggen naar schatting zo'n 67 miljoen direct mailings van goede doelen.
Dit is waarschijnlijk het grootste fondsenwervingskanaal in Nederland: het Emmer Compascuümer Nauw. Op de bodem van dit kanaal liggen naar schatting zo'n 67 miljoen direct mailings van goede doelen.
Lieve luisteraars, de nieuwe top 5 fondsenwervingstrends is uit. Hoera! Ik leg er bij mezelf gelijk even een nieuwe Tena Lady in, want als er één onderzoek is waar ik m'n plas niet van kan ophouden, dan is het wel de jaarlijkse ranking van wervingstechnieken waar de mensen in het land de minste weerstand tegen kunnen bieden. En dat ook nog voor de goede zaak. Ik neem u even mee in de top 5.
 
Reageren? Mail ons, of reageer via TwitterFacebook of Linkedin.
 
Ook een bijdrage schrijven voor De Dikke Blauwe? Klik dan hier.
 
Op nummer 5: ‘de mobiele telefoon favoriet’
De mobiele telefoon blijkt het favoriete 'device' (sjiek Engels voor apparaat) om naar websites van goede doelen te gaan, juicht het onderzoek. Net zo favoriet als 1-1-2 denk ik. Dat nummer bel je ook alleen maar als het echt niet anders kan. Een website van een goed doel bezoeken op je mobieltje? Dat kan een keer per ongeluk gebeuren natuurlijk, zoals je ook wel ’s met je schoen in zo’n vers dampende hondenflats aan het langlaufen slaat. Shit happens. Maar uit eigen vrije wil een url van een goed doel intikken?     
 
Op nummer 4: ‘middelgrote gevers zijn de vergeten doelgroep’
Het heeft even geduurd, maar houwen zo! Niets meer aan doen. Nu de kleintjes en de groten nog vergeten, dan is het klaar.  
 
Op nummer 3: ‘face to face is goed voor de groei’
Wil je er snel ff wat donateurs bij, dan is een persoonlijk gesprek ideaal. Het jargon is 'face to face', zodat direct duidelijk wordt dat het niet de bedoeling is dat je in iemands nek gaat staan lullen. De smoelen-naar-mekaar is een beloftevol ‘kanaal’, aldus het onderzoek. Een kanaal ja, om die direct dialogue-types met hun voeten in beton gegoten in af te zinken. Het levert sowieso geen ‘loyale donateurs’ op, bekent het onderzoek ruiterlijk. Nee, iemand die onder bedreiging z’n geld en horloge moet afgeven op straat, zal zelden een loyale donateur worden. Het is, zeg maar, niet zo'n sympathieke wervingsmethode. Je voelt die druk. In elk geval van de loop van dat pistool tegen je slaap.
 
Op nummer 2: ‘juli en november zijn de beste maanden’
Vergeet december. Die maand is voor genderneutrale veegpieten, maar niet voor goede doelen. De beste maanden zijn nu juli, als iedereen op vakantie is en je zonder problemen donaties kunt afschrijven en november, als iedereen z’n snor laat staan tegen de aids. Zoals mijn tante Jo, maar die protesteert gezien haar overweldigende lipbeharing permanent tegen sexueel overdraagbare aandoeningen. Waar zij trouwens helemaal niet bang voor hoeft te zijn, maar dit terzijde.
 
Op nummer 1: ‘direct mail nog steeds belangrijkste kanaal’
Na face-to-face is er nóg een belangrijk kanaal mensen. Het is de plomp waar elk jaar dertig omgehakte bossen in worden gepleurd. Van de brieven en enveloppen met een bobbel: meestal een plastic sleutelhanger gemaakt voor drie cent in een ontwikkelingsland door kinderen voor wie je vervolgens via het goede doel wordt gevraagd elke maand af te storten om kinderarbeid tegen te gaan. Direct mail is de diarree onder de poststukken. Je moet om de haverklap naar de brievenbus en je bent altijd te laat om de boel weer naar buiten te duwen voordat die troep op je mat valt.
 
Hoe verder?
Tot slot: wat missen we in deze ranking? Maarten van der Weijden natuurlijk! Waarom laten we Maarten niet gewoon het hele jaar door al die fondsenwervingskanalen zwemmen? Je hebt nog maar 1 giroputje, vanwaaruit de opbrengst kan worden verdeeld over alle goede doelen in Nederland. Laten we doen door Erica Terpstra, je bent een kanjer Maarten, zonder gezicht-tot-gezicht-chantage of direct diarree. Iedereen blij.   
 
►Weet u zeker dat u meer columns wilt lezen van DDB's ir. Han A. Schuringa jr.? Echt? Klik hier.

Reageren? Mail ons, of reageer via TwitterFacebook of Linkedin.
gerelateerde items