De webshop, het goede doel als winkel

24 april 2019, 06:00
Zijn webshops een mooie aanvulling op dalende donateursinkomsten?
Zijn webshops een mooie aanvulling op dalende donateursinkomsten?
Fondsen werven door producten te verkopen. Engelse goede doelen zijn hier sterk in, met name in de zogenoemde charity shops. In Nederland is niet altijd goed zichtbaar of dit soort winkels non-profit is en naar welke doelen de opbrengsten gaan. Omdat ons land koploper is op het gebied van e-commerce, kijken we naar een aantal webshops van goede doelen. Zijn die een mooie aanvulling op dalende donateursinkomsten, en brengen ze de doelstelling daadwerkelijk onder de aandacht?
 
In Groot Brittannië zijn charity shops een wijdverbreid fenomeen: winkels die zijn opgericht door goede doelen en veelal tweedehands spullen verkopen om geld op te halen. Daarnaast fungeren de winkels natuurlijk als uithangbord om aandacht te genereren voor het goede doel en de missie uit te dragen. Naar schatting zijn er ruim elfduizend charity shops in Groot-Brittannië, waarvan meer dan tachtig procent in Engeland. Samen halen ze ruim 270 miljoen pond per jaar op. Kunnen Nederlandse goede doelen hier iets van leren? Kunnen opbrengsten uit productverkoop een mooie aanvulling zijn op de dalende donateursinkomsten?
 
Een fysieke winkel opzetten is een complexe en kostbare onderneming, ook al worden ze vaak grotendeels draaiende gehouden door vrijwilligers. Nederland heeft een van de verst ontwikkelde e-commercemarkten ter wereld. Is een webshop hier dan een logischere stap voor goede doelen? En wat is de beste manier om dit aan te pakken? We vroegen het aan vier goede doelen met een webshop: War Child, Pink Ribbon, Bont voor Dieren en Cliniclowns.
 
‘Geef klanten reden om terug te komen naar de site’
De webshop van Pink Ribbon bestaat al sinds 2007 en verkoopt damesaccessoires met het herkenbare roze lintje. ‘Met de producten dragen kopers onze boodschap uit en hun steun, maar primair zijn we de webshop begonnen om fondsen te werven’, vertelt Annebel Schipper, medewerker woordvoering en PR. ‘De laatste jaren brengt de webshop jaarlijks zo’n 60.000 euro op. Bij ieder product in de webshop staat aangegeven hoeveel van het aankoopbedrag naar borstkankeronderzoek gaat.’ 
 
‘Het merendeel van de kopers is niet structureel donateur. Wel zien we ieder jaar een grote groep mensen terugkomen voor de nieuwe armband die we in oktober lanceren. Iedere september krijgen we al veel voorinschrijvingen.’
Voor wie een webshop wil beginnen heeft Schipper nog wel een aantal tips. ‘De eerste vraag die je je moet stellen is: past een webshop bij mijn merk en doelstellingen? Wat draagt hij bij? Ook heel belangrijk: realiseer je dat een webshop extra werk kost. Zelfs als je de opslag en logistiek uitbesteedt, zoals wij.’ En wat de producten betreft? ‘Verkoop alleen artikelen die passen bij je doelgroep. En geef mensen een reden om steeds weer terug te komen, zoals wij ieder jaar doen met onze nieuwe agenda’s en armbanden.’

‘Symbolische producten lopen goed’
De webshop van Cliniclowns ontstond in 2008 door de vraag van actievoerders naar rode neuzen en ander promotiemateriaal. Online marketeer Julia Hommersen: ‘In de loop der jaren breidden we ons assortiment uit, maar we zagen dat de toegevoegde producten nauwelijks verkochten. Daarom hebben we vorig jaar onze webshop vernieuwd en bieden we nu veel minder producten aan. Zo’n zeventig tot tachtig procent van de verkoop bestaat uit promotiemateriaal. Het gaat dan meestal om mensen die eenmalig actievoeren om geld op te halen, niet om structurele donateurs. Op dit moment kunnen bezoekers van de webshop zich inschrijven voor de nieuwsbrief, maar ze echt verleiden om donateur te worden doen we nu nog niet. Daar gaan we in de loop van dit jaar aan werken.’
Volgens Hommersen moet een webshop passen bij het fonds. ‘Neem geen webshop om het hebben van een webshop. En hou je assortiment klein en passend bij je doelgroep. Wat we bij andere goede doelen zien is dat symbolische producten goed lopen. Bijvoorbeeld de geit die je kunt kopen bij Oxfam Novib, of de boom die je kunt adopteren bij Natuurmonumenten. Zulke producten zijn wij nu ook aan het ontwikkelen.’


‘Een webshop en zijn producten vergroot je visibility’
De webshop van War Child is eigenlijk een webshop vóór War Child. Woordvoerder van War Child Peter Schouten: ‘Deze webshop is een zogenaamde actie van derden. Een andere organisatie heeft hem opgezet om daarmee geld voor ons op te halen. Daar zijn wij natuurlijk erg blij mee.’ Die organisatie is MB Promotion in het Brabantse Son.
‘Wij verzorgen sinds 2014 de webshop voor War Child’, vertelt Sandra Wientjesvan MB Promotion. ‘We vinden het belangrijk om dit doel te ondersteunen en te ontzorgen qua webverkoop. Daarom hosten en beheren wij de webshop kosteloos. Een groot deel van de opbrengst gaat naar War Child: bij ieder product staat aangegeven welk percentage van het aankoopbedrag dat is. Dat varieert van 40 tot 100 procent.’ De webshop is er niet op gericht om donateurs te werven. Wientjes: ‘Wij delen geen klantgegevens met War Child. Tegenwoordig mogen we in het kader van de AVG die informatie ook niet zomaar uitwisselen.’
Wientjes: ‘Een webshop kan zeker interessant zijn voor goede doelen, maar dan moeten de boodschap en het logo wel geschikt zijn om uit te dragen op kleding en give-aways. Mensen moeten gezien willen worden met jouw logo en/of slogan. Op die manier vergroot je de visibility van jouw doel en boodschap.’  

‘Begin klein’
Al in de jaren tachtig en negentig verkocht Bont voor Dieren kleding die hun boodschap uitdroeg. ‘Toen verliep de verkoop via tijdschriften, maar wij zijn natuurlijk ook meegegaan met de digitale tijd’, vertelt Wendy Nagel*. ‘Sinds drie jaar hebben wij de webshop in eigen beheer. Onze boodschap verspreiden is nog steeds het belangrijkste doel, maar we hebben in de loop der jaren wel een commerciëlere inslag gekregen. We doen er alles aan om de kosten zo laag mogelijk te houden.’
Bont voor Dieren besteedt dan ook niets uit rondom de webshop. Van inkoop tot verzending, alles gebeurt op het eigen kantoor. ‘We letten scherp op hoeveel stuks we inkopen van een bepaald product, omdat we hier niet de opslagruimte hebben voor een grote voorraad. We zorgen ervoor dat onze producten altijd binnen twee seizoenen zijn uitverkocht.’
De opbrengsten van de verkoop schommelen nogal. Nagel: ‘Tijdens onze grote
campagnes verkopen we natuurlijk meer dan buiten campagnetijd. Gemiddeld brengt de webshop zo’n 20.000 euro per jaar op.’ Slechts 3,5 procent van de kopers is onbekend, de rest komt uit het warme netwerk. ‘Dat zijn donateurs of nieuwsbriefontvangers. De onbekenden vragen we altijd of ze ten minste onze nieuwsbrief willen ontvangen.’
Nagel raadt goede doelen die een webshop overwegen aan om klein te beginnen: ‘Heb je een WordPress-website, dan kun je daar vrij eenvoudig een webshop aan koppelen. Doe daarnaast zo veel mogelijk intern, zoals de opslag en verzending. En vraag vrijwilligers om te helpen tijdens campagnepieken. Op die manier kun je makkelijk en tegen lage kosten opstarten en uitproberen of het iets voor jouw organisatie is.’

*Wendy Nagel is inmiddels werkzaam bij Aflatoun.

Dit interview verscheen ook in het gedrukte kwartaalmagazine The Fundraiser, dat vanaf editie 6 zal verschijnen als gecombineerde uitgave van De Dikke Blauwe en The Fundraiser. Je kunt losse edities hieronder bestellen.

Bestel nu het tijdschrift The Fundraiser / De Dikke Blauwe

Dit magazine kost € 8,95. Vul onderstaand formulier in en click op 'Nu bestellen'. Velden gemarkeerd met een rood streepje zijn verplicht. Verzendkosten binnen Nederland en België bedragen €2,50.
Ik bestel hierbij:





Voornaam
Achternaam
Organisatie
BTW-nummer
Adres
Postcode
Plaats
Telefoon
E-mail
Actiecode
Ik wil meer dan 1 exemplaar bestellen, namelijk:
Betalingsverplichting

gerelateerde items