De Blauwe Belofte: uit de dood herrezen?

24 juni 2019, 16:00
Met 'De Blauwe Belofte' wil De Dikke Blauwe minimaal €10 miljard extra te ontsluiten voor de samenleving.
Met 'De Blauwe Belofte' wil De Dikke Blauwe minimaal €10 miljard extra te ontsluiten voor de samenleving.
De Dikke Blauwe lanceerde alweer drie jaar geleden een nationale campagne gericht op vermogenden in Nederland onder de titel 'De Blauwe Belofte'. Deze belofte is geïnspireerd op het Amerikaanse voorbeeld The Giving Pledge van Bill Gates en Warren Buffet. Zij vragen vermogenden zoals zij ten minste vijftig procent van hun geld in te zetten voor goede doelen en andere initiatieven met maatschappelijke en sociale missies. De Nederlandse adaptie 'De Blauwe Belofte' riep Nederlandse financiële welvaarders op om ten minste tien procent van hun vermogen vrij te maken voor maatschappelijke vrijgevigheid.
 
Na een half jaar dapper knokken, konden we primo 2017 vaststellen dat 'De Blauwe Belofte' een briljante mislukking was. Maar nu, drie jaar later en met ons jaarlijks evenement Civil Power in het verschiet (met onder meer onze lijst van de 100 meest invloedrijksten in de wereld van de filantropie), doen we een nieuwe poging. Want de tijdgeest lijkt inmiddels rijper dan toen. 
 
Missie
De missie van de 'De Blauwe Belofte' is miljoenen, zo niet miljarden, extra te ontsluiten voor de samenleving. Dus bovenop de jaarlijkse ruim €6 miljard aan geefgeld. Anders dan het Amerikaanse voorbeeld The Giving Pledge, waar inmiddels ruim 240 steenrijke individuen en echtparen hebben ingetekend, richt 'De Blauwe Belofte' zich op de ruim 115.000 (multi)miljonairs in Nederland (CBS 2018). De oproep: maak bekend dat u ten minste tien procent van uw geld niet opmaakt aan eigen gewin, maar dat u dat geeft of leent, bij leven of per testament, aan maatschappelijke en goede doelen of via een eigen vehikel.
 
‘Zien geven, doet geven’
De reden om deze vrijwillige belofte publiekelijk te doen - via de website www.deblauwebelofte.nl- is omdat de Nederlandse cultuur van ‘in stilte geven' nauwelijks ruimte laat voor inspirerende voorbeelden. DDB-hoofdredacteur a.i. Don Akkermans: 'Wij weten van The Giving Pledge, maar ook uit de vakliteratuur, dat goede rolmodellen een enorme stimulans zijn voor maatschappelijke vrijgevigheid. Zien geven, doet (groot) geven.'
 
‘Geen organisatie, maar een beweging’
'De Blauwe Belofte' is geen organisatie of verdienmodel, maar eerder 'een beweging', aldus Ingrid Mulder, voorzitter van Stichting Lenthe. Mulder: 'De Blauwe Belofte' heeft geen wettelijke of fiscale status. Wij gaan net als The  Giving Pledge niet controleren of de intekenaars hun belofte op de cent nakomen. Het gaat hier om een moreel contract. Onze stichting steunt dit initiatief financieel, omdat wij daarmee aan onze doelstelling, het ontsluiten van het filantropisch potentieel van Nederland, concreet kunnen bijdragen.'
 
‘Geefgeld als bindmiddel’
Dat maatschappelijke vrijgevigheid niet alleen goed is voor de samenleving, maar ook voor de donoren zelf, benadrukt Akkermans: 'Rijke mensen die hun vermogen ook inzetten voor de maatschappij, in plaats van het alleen te consumeren en aan hun kinderen na te laten, zijn zichtbaar gelukkiger. En kinderen die een groot kapitaal over de schutting krijgen gegooid ontlenen hun identiteit vaak onbedoeld aan het feit dat ze vermogend zijn. En dat is in dit tijdsgewricht zogezegd nogal ‘armoedig’. Door familiegeld in te zetten voor samenlevingen, gaan de gesprekken thuis vooral over waarden, in plaats van wie krijgt wat en wat koop je daarvoor. Geefgeld werkt als bindmiddel, koopgeld vaak als splijtzwam.'
 
Privacy
'De Blauwe Belofte' houdt rekening met privacy-issues die rijken en grote giften omgeven. Lenthe-voorzitter Mulder: 'Het gaat om maatvoering. Grootgevers maken zich bekend door een persoonlijke ondertekende brief die wordt gepubliceerd op ‘De Blauwe Belofte'; een samenvatting met naam en toenaam komt op de website www.deblauwebelofte.nl. Het mag wel, maar ondertekenaars hoeven niet bekend te maken aan welke specifieke doelen zij bijdragen, in welke vorm dan ook. Persoonlijke bereiks- of contactgegevens openbaar maken is ook geen vereiste. 
 
Belofte afleggen? Nieuwsgierig geworden? Vul onderstaand formulier in en de redactie neemt binnen 5 werkdagen contact met u op voor nog steeds vrijblijvend persoonlijk overleg.
 
►Meer informatie over 'De Blauwe Belofte': www.deblauwebelofte.nl.
 
►Meer informatie over Stichting Lenthe: www.lenthe.nl.
 
Klik hier voor een radio-interviews met hoofdredacteur Don Akkerman over De Blauwe Belofte.

Ik wil meer informatie over De Blauwe Belofte

 
Organisatie
Aanhef
Voor- en achternaam
Functie
E-mail
Adres
Postcode
Woonplaats
Telefoon

 
gerelateerde items