Toon alles (3)

De Blauwe Barometer: filantropie-influentials, u bent weer aan zet!

9 mei 2019, 06:05
De Blauwe Barometer: filantropie-influentials, u bent weer aan zet!
De Blauwe Barometer: filantropie-influentials, u bent weer aan zet!
Na de pilot-editie van De Blauwe Barometer in 2018, zet De Dikke Blauwe/Lenthe deze online enquête voort in 2019. Opnieuw zullen de uitkomsten worden bekendgemaakt tijdens het live event ‘Civil Power’, dat op 14 november a.s. plaatsvindt. Influentials en leiders uit de brede filantropiesector worden wederom uitgenodigd om deel te nemen aan de enquête die de ‘gevoelstemperatuur’ probeert aan te geven over verschillende aspecten van ‘goed doen’ in Nederland aan de hand van kruidige stellingen.

Waarom deze Barometer?

De inbreng van maatschappelijk actieve burgers voor systemische veranderingen, naast het lenigen van directe hulp, wordt steeds belangrijker. Hun goede doelen, vermogensfondsen en ngo’s vormen de stoottroepen van onze civil society. We hebben die ‘civil power’ - uitgedrukt in kennis, draagvlak, tijd en geld - nodig om naast acute problemen ook de complexe ketenvraagstukken (armoede, klimaat, migratie, eenzaamheid) te helpen oplossen in wat ook wel de ‘gouden driehoek’ wordt genoemd. Maar hoe sterk of zwak is die benodigde civil power nu eigenlijk? Hoe meet je die? 

Zonnebrandcrème of paraplu? 

Is het al een hachelijke operatie om met harde feiten te komen, zoals aantallen goede doelen, aantallen vrijwilligers en de tweejaarlijkse output van  Geven in Nederland (een kleine zes miljard euro), laat staan dat we hier met een in marmer gebeiteld cijfer komen voor de ultra dynamische pot maatschappelijke spaghetti die we ‘civil society’ noemen… Wat natuurlijk wel mogelijk is: leiders, influentials en bewoners van ons Land van Goed Doen, vragen naar hun mening over onze civil power. Daaruit kunnen we een ‘educated guess’ destilleren. Zoals een barometer werkt: wordt het weer voor zonnebrandcrème, is het twijfelachtig, of moeten we de paraplu meenemen? 

Gekruide stellingen 

Om daar een beeld bij te krijgen, nodigen we de lezers van De Dikke Blauwe, overwegend influentials en leiders uit de brede filantropiesector, opnieuw uit om deel te nemen aan onze online enquête. We hebben daar, mede door de feedback op de eerste editie, niet twintig (overambitieus), maar tien stellingen in opgenomen.
Voor alle stellingen zijn er opnieuw vier keuzemogelijkheden: helemaal mee eens, mee eens, mee oneens en helemaal mee oneens. Door deze mogelijkheden zijn we in staat om de ‘beweging’ in ‘eens’ en ‘oneens’ beter te duiden. De toelichtingen van respondenten op elke vraag gebruiken wij om de uitkomsten per vraag beter te kunnen interpreteren.

Highlights eerste Barometer

De highlights van de eerste Barometer werden gepresenteerd tijdens Civil Power, het live event op 22 november 2018 in De Balie in Amsterdam o.l.v. Jeroen Smit. Kort samengevat was de conclusie: Voor het oplossen van complexe maatschappelijke noden zijn bedrijfsleven en overheid onmisbare partners voor filantropische organisaties. Althans in theorie. In de praktijk zullen veel betrokken burgers die actief zijn in bijvoorbeeld goede doelen en vermogensfondsen voorlopig hun eigen boontjes moeten doppen. Zij zien zich als het ‘cement tussen de stenen. Het beeld dat uit de pilot-editie van de CP Barometer naar voren komt: met onze ‘civil power’ zit het wel goed. 
 
►De volledige uitkomsten van de eerste Barometer en ons commentaar vindt u in de lustrumeditie van de jaargids De Dikke Blauwe5. 

GA NU NAAR DE BLAUWE BAROMETER: KLIK HIER
gerelateerde items