Zes gouden tips van 'Wall Street-filantropen'

27 februari 2016
Nieuws | | Filantropen

In de VS heeft de beurs een steeds grotere invloed op filantropie. En in de Amerikaanse filantropie is het aantal invloedrijke filantropen met een financiele achtergrond explosief gestegen. Welke lessen trekken zij uit hun successen als investeerders op Wall Street om ook effectieve filantropen te zijn of te worden? In 'The Little Black Book of Billionaire Secrets' van Forbes worden 6 belangrijke do's en dont's genoemd voor filantropen die hun eigen fonds willen opzetten of beheren.
 
Een recent onderzoek getiteld 'The Wallstreet Takeover of Nonprofit Boards' (2015) meldt dat het percentage non profit-bestuurders afkomstig uit de financiele wereld sinds 1989 in de VS is verdubbeld. Bijna de helft van bij The Pledge aangesloten bestuurders in de VS zijn ook van huis uit 'financial dogs': sluwe beursvossen, die het klappen van de Wall Street-beurs maar al te goed kennen. Welke lessen van Wallstreet maken hun filantropische activiteiten misschien wel net zo effectief als hun pure for profit investeringsstrategie?
 
►Wat je WEL moet doen:
 
1. Bouw zorgvuldig aan je portfolio en herschik die regelmatig
Filantroop, en voormalig Fidelity Fund-manager Peter Lynch, hanteert deze mantra: 'Weet wat je bezit, en weet vooral waarom je het bezit'. Als je eenmaal als filantroop begint met je eigen fonds, bouw dan een portfolio zo op dat je verschillende soorten organisaties en strategieen kunt testen. Zeg niet te snel 'ja' als vrienden je vragen te investeren, of 'zomaar' een bedrag met zes nullen aan de universiteit waar je hebt gestudeerd, terwijl je misschien langer nadenkt over een bedrag met maar drie nullen voor een lokaal daklozenproject...
 
2.Speel niet altijd op safe
Donaties aan ziekenhuizen en universiteiten zijn 'no brainers', maar als filantroop-investeerder moet je ook kijken naar markten die op het eerste gezicht minder waarde teruggeven. Warren Buffet zegt hierover: 'Wees terughoudend als anderen gretig zijn, en zelf gretig waar anderen terughoudend zijn'. Kijk dus naar ondergewaardeerde markten, zoals de sub-Sahara Afrika, waar een donatie-dollar meer medewerkers en diensten kan kopen dan op de dure thuismarkt, en daarbij ook nog eens uitzicht biedt op een progressief rendement.
 
3. Gebruik je investering als hefboom
Het equivalent van een 'leveraged investment' op Wall Street in het maatschappelijke domein van de filantroop is dat anderen samen met jou gaan investeren: door samenvoeging van grote giften, door onderlinge samenwerking of door voorfinanciering van projecten die in een later stadium door andere financiers, zoals de overheid, doorontwikkeld kunnen worden.
 
►Wat je vooral NIET moet doen:
 
4. Altijd het onderste uit de kan willen halen
In het maatschappelijk domein werkt een 'altijd-laagste-prijs-strategie' niet. Het oormerken van giften om daardoor categorisch niet te hoeven bijdragen aan de overheadkosten van een organisatie betekent dat je de duurzaamheid van die organisatie bepaald niet vergroot. Alle maatschappelijke organisaties moeten nu eenmaal kosten maken om projecten te kunnen draaien en om maatschappelijke impact te genereren. Het systematisch 'ondervoeden' van organisaties zelf, brengt op den duur alles in gevaar.
 
5. Je blindstaren op de cijfers
Financiele data zijn een uiterst belangrijk en ook vaak een ondergewaardeerd instrument in het sociale domein. Filantropen moeten er vooral gebruik van maken om hun giften-investeringen te onderbouwen, maar niet als zaligmakend beschouwen. Sociale problemen zijn vaak enorm complex. Nonprofit-organisaties ook: personeel, toezichthouders, donoren en grantees... Multi-stakeholder-organisaties hebben doorgaans ook gelaagde doelstellingen: individuen helpen, community's helpen en impact op het geheel bewerkstelligen. Al die (deel)belangen kunnen soms met elkaar in conflict komen. Beslissingen hierover nemen uitsluitend op basis van cijfers is een te beperkte benadering.
 
6. Wachten op de perfecte deal
Voor Wall Street-financials is niet investeren vaak de verstandigste investering, maar in filantropie gaat die regel niet op. Niets-doen levert nooit wat op. Filantropen moeten er dus maar aan wennen dat ze fouten gaan maken en al doende zullen leren. Mark Zuckerberg heeft al een boeiend verslag gedaan van zijn 100 miljoen dollar donatie in scholen in Newark en een 120 miljoen-dollar programma voor de San Francisco Bay Area.
 

♦ Auteur: Chris Addy (The Bridgespan Group) and co-auteur van 'Big Bets for Social Change.'
♦ Bron: Forbes.
 
Mark Zuckerbergs Facebook-post over zijn grote donaties, o.a. aan een scholenproject in Newark: